Få drinks har de seneste 10 år symboliseret sommer og sol mere end en Aperol Spritz.

Den er populær hos høj og lav, men er drinken egentlig overvurderet eller undervurderet?

Det er det store spørgsmål fra en lytter i det nye afsnit af 'Arbejdstitel', hvor de to værter Kristoffer Dahy Ernst og Oliver Enné har inviteret Philip Skovgaard med som gæst.

Philip er opvokset i Italien, taler sproget flydende, henlægger samtlige af sine ferier til landet og driver i øvrigt fem af Københavns mest populære restauranter, Mangia, Circolo, Bevi Bevi, Bar la Una og Bar Amore – så han må være yderst kompetent til at svare på spørgsmålet.

”Da vi åbnede Bevi Bevi for 10 år siden, solgte vi så meget Aperol Spritz, at vi fik leveret en hel palle Aperol i returkommission af importøren. Og så lige pludselig efter nogle år, så var det som om, at Aperol blev sådan en rigtig prollemarkør, for at sige det lidt hårdt,” fortæller han.

Philip og hans hustru Lea, som han driver sine steder med, tog en resolut beslutning.

”Den der coolness-faktor, hvor halen på et eller andet tidspunkt slutter i Herning, den var blevet til en lang ring, der ramte os igen. Jeg tror, vi var nogle af de første, der sagde: ‘Vi skal ikke sælge det der mere.’ Plus det er et frygteligt produkt. Det smager af helvede til.”

Totalt overvurderet, er dommen fra Philip Skovgaard. Men hvad siger Kristoffer Dahy Ernst?

”Der er mange drinks, jeg hellere vil bestille før den,” sige Kristoffer.

”Jeg bryder mig ikke om den. Men jeg tror, den er tilpas vurderet lige nu. Fordi der er nogen, der godt kan lide den, fred være med det, it’s not for me. Men det er også blevet en drink, som det er blevet meget nemt at tage afstand fra.”

”Den har nok aldrig været mere populær, end den er nu,” byder Oliver Enné ind.

”Jeg tror, den er afsindigt populær. Jeg tror, der er rigtig mange, der serverer den, når de holder sommerfest,” siger Kristoffer.

”Der kan man bare se, hvor meget man lever i en boble,” siger Philip, der både har sine restauranter og sin bopæl i en radius af 500 meter fra Vesterbro Torv.

Kristoffer Dahy Ernst perspektiverer:

”Aperol er jo nok det spiritusbrand, hvor speederen har været trykket mest i bund de seneste 10 år. Historien om Aperol Spritz peaker jo, da New York Times skriver en artikel om, at nu er Aperol Spritz det mest kiksede, du kan drikke.

Og når en thought leader som New York Times går ind og har en holdning til noget så banalt som en sommerdrink, så bliver der jo skyttegravskrig. Fordi der er alle dem, der giver dem ret. Og så er der alle dem, der siger: ‘Who are you to judge?’ Det gør, at Aperol bliver løftet op fra at have været en niche-sommerting til at blive en avisforside. Og det er jo peak Aperol Spritz.

Og siden dengang har vejen delt sig. Nogle elsker det. Andre har fået en legal grund til at hade det, bakket op af New York Times.”

Oliver Enné nærmer sig en afrunding:

“Det her er et godt eksempel på, at man tager afstand fra noget, simpelthen fordi det er blevet populært. Jeg tror, at hvis jeg sad på et torv i Italien og fik serveret en Aperol Spritz og aldrig havde hørt om brandet før, så ville jeg nok tænke: ‘Det smager da meget godt. En god aperitivo.’

Men det er jo netop, fordi det får lov til at blive blæst så meget ud, at det faktisk mister charmen.”

”Jeg får helt lyst til at genoptage Aperol,” afslutter Philip Skovgaard.

Det nye afsnit af Arbejdstitel med Philip Skovgaard som gæst er ude på alle platforme nu. Lyt der, hvor du normalt lytter til dine podcasts.