Alle håner humaniora, men disse danske rådgivere tjener kassen på netop det scroll-down

Alle håner humaniora, men disse danske rådgivere tjener kassen på netop det

Det lyder som et komediespil eller en holbergsk farce, at en virksomhed samler arkæologer, filosoffer, litteraturhistorikere og etnologer for at rådgive verdensomspændende koncerner om forretningsstrategi. Men det er den daglige opgave for ReD Associates, som har bygget en millionforretning på at kommercialisere humanioras teoriapparat.

Af Christian Fleckner Gravholt
Foto: Thomas Nielsen
Samfund Euroman

I uddannelsesdebatten har humaniora rollen som den evige prygelknabe. Humaniora er samfundets flødeskum, man godt kan undvære lidt mere af. Og selvom humanisterne råber op om, at de bliver udsultet, strander diskussionerne og redningsforsøgene oftest ved tallenes tydelige sprog: Kandidater fra humaniora er simpelthen ikke så afsættelige på arbejdsmarkedet, som kandidater fra de mere håndfaste fagområder.

Men er det én stor misforståelse? Har samfundet overset et helt uforløst potentiale i kandidaterne fra humaniora? Det mener Filip Lau, partner og medstifter af konsulentvirksomheden ReD Associates, der har gjort det til en millionforretning at bruge human- og socialvidenskabelige metoder til at rådgive nogle af verdens største firmaer om strategi og vækstmuligheder.

”Humaniora og socialvidenskaberne har nogle fantastiske værktøjer til at øge omsætningen i alverdens typer af virksomheder. De kan virkelig være gode til at skabe vækst ved at finde behov ude i markedet eller ved at reducere kompleksitet. Det er der bare ikke ret mange, der – endnu – har fået øjnene op for,” siger Filip Lau. 

ReD Associates har til huse i Kronprinsessegade i Indre By i København i lokaler med sildebensparket, stuk og marmorkaminer, hvor de har indrettet sig med kræsent design og udsigt til Kongens Have og Rosenborg Slot. På kontoret i København har ReD Associates omtrent 45 ansatte. De har også et kontor i New York med mere end 20 ansatte, og for nylig har de også åbnet endnu et kontor på Rue de Rivoli i Paris.

Enkelte af de ansatte har læst klassiske handelshøjskoleuddannelser, men langt hovedparten kommer fra humaniora og socialvidenskaberne; de har læst sociologi, etnografi, filosofi, historie, arkæologi, kinesisk litteratur og lignende studier. 

Gennem de seneste små 20 år er det blevet til en succeshistorie, hvor ReD Associates har arbejdet på store projekter for de øverste ledelseslag med en lang række af verdensførende virksomheder som Adidas, Samsung, Ford Motor Company, Google, Coca-Cola, Netflix, Bertelsmann, Pernod Ricard, og – på hjemlig grund – firmaer som LEGO, Carlsberg, Novo Nordisk, Coop og Coloplast. 

Ambitionen er at gøre faglighederne fra humaniora og socialvidenskaberne til et brugbart problemløsningsværktøj på lige fod med de erhvervsøkonomiske metoder, fortæller Filip Lau. ”Så hvis du er direktør, kan du ringe til McKinsey eller Boston Consulting Group for at få løst dit problem, eller du kan ringe til sådan nogle som os.” 

Det var dog langtfra nogen nem start, da fire ’halvstuderede røvere’ midt i 20’erne i 2005 lavede en forretning, der skulle kommercialisere humanvidenskabelig teori. Det var på ingen måde indlysende for virksomhederne, hvordan Max Weber eller Karl Marx kunne bruges til at forstå det moderne marked, så der skulle virkelig sparkes nogle døre ind dengang. 

”Men vi tog det her store lejemål, købte nogle jakkesæt og musselmalede kopper og gjorde alt, hvad vi kunne, for at overbevise virksomhederne om at give os en chance. Og da vi først fik foden indenfor, tog det virkelig fart,” siger Filip Lau. 

Se, hvad vi ellers skriver om: