Kylie Jenners tweet var ikke afgørende for Snapchats aktiekurs

I sidste uge løb historien, at et tweet fra den amerikanske model kostede det sociale medie tæt på otte milliarder kroner. Men det er formentlig ikke hele forklaringen.

Hvor meget indflydelse har influencers? Det spørgsmål blev lige pludselig stillet på Wall Streets bonede gulve i sidste uge efter, at det forlød, at et enkelt tweet fra Kylie Jenner om Snapchats nye brugerflade gav en mavepuster til mediets aktiekurs. Helt konkret et slag på knap otte milliarder kroner.

Her kan du se tweetet.

Nu viser de sig, at selv om historien om Kylie Jenners var god, er den formentlig ikke helt rigtig. Magasinet Fast Company har undersøgt sagen, og det viser sig, at Wall Streets interesse i aktien allerede inden hendes tweet var begyndt at kølne.

Efter Snapchats redesign havde den store bank Citi nedgraderet aktien fra ’neutral’ til ’sælg’ dagen før Kylie Jenners tweet. Og faktisk fald aktien allerede inden hendes tweet.

Derudover havde hendes tweet heller ikke indflydelse på, hvor mange, der brugte Snapchat. Faktisk steg antallet af folk, der installerede app’en på Android, mens antallet af aktive brugere steg fra 32 procent den 21. februar til 33 procent den 24. februar (hun sendte tweetet den 22.). Det er kun opgjort for Android, men det giver i hvert fald en indikation, at heller ikke her har hun haft den store indflydelse.

En anden, der heller ikke var påvirket af den faldende kurs, var Snapchats administrerende direktør og medstifter, Evan Spiegel, der fik en bonus på knap fire milliarder kroner. Det er den tredje største direktør-bonus nogensinde.

LÆS OGSÅ: Christopher Wold er 28 år og swing trader: ”Mit humør går op og ned i takt med aktiekursen”

LÆS OGSÅ: Hollandsk ’modepoliti’ kan konfiskere din Gucci-jakke

LÆS OGSÅ: Dansk fotograf vinder international pris: ”Jeg har efterhånden set mange forfærdelige ting. Men det her var fuldstændig vanvittigt”