scroll-down

Ny tjeneste leverer dagligvarer på 10 minutter. Hvordan kan det overhovedet lade sig gøre?

Du kan nu få leveret alt fra Maltesers til en liter mælk og en kold 6-pack til din hoveddør på under 10 minutter. Sådan lyder løftet fra det nye leveringsfirma Gorillas. Men hvordan kan det lade sig gøre at levere dagligvarer så hurtigt? Vi er taget på arbejde med en af de riders, der leverer varerne.

Af Louise Skovsgaard Winther
Foto: PR
Samfund Euroman

Hjulene hviner, og Alexander bremser så hårdt for rødt, at han næsten laver hjulspin. Han hopper af cyklen, ser på sit ur og kigger tilbage med et stort smil og garanterer mig, at man som bud hos Gorillas naturligvis overholder færdselsreglerne.

”Vi tager lyskryds og venstresving på en ordentlig måde, fordi vores liv og sikkerhed er det vigtigste, selvom vi selvfølgelig skal levere varerne meget hurtigt.”

Det er eftermiddag på Østerbro i København, og trafikken er tæt. Jeg har en aftale med 26-årige Alexander, der ikke har lyst til at oplyse sit efternavn. Men han vil gerne fortælle, at han er født og opvokset i Tyskland og er ansat hos den hurtigtvoksende virksomhed Gorillas. De lover deres kunder, at de leverer dagligvarer på under 10 minutter. Deres slogan lyder, at de vil være ’hurtigere end dig.’

Og det virker: Jeg er ved selvsyn blevet bekræftet i, at leveringer vitterligt ankommer 10 minutter efter bestilling. Slik, sodavand og andre fornødenheder, men også dagligvarer i den sundere ende af kostpyramiden. Gorillas slår sig op på at have omkring 2.000 varenumre, og de kan dermed dække et ret bredt behov.

Men jeg er fuld af forundring: Hvordan er det overhovedet logistisk muligt at modtage en ordre, pakke den, have et cykelbud parat og køre ud til kunden på så kort tid? Har man toptrænede bude på elcykler på stand-by? Har man små lagre overalt i byen, hvor man konstant afventer den næste ordre? Og kan det gøres overenskomstmæssigt forsvarligt?

Se, hvad vi ellers skriver om: Job