Mænd vil se resultater, når de træner

”Lyder det som bullshit, så er det bullshit!”

Der bliver ikke lagt fingre imellem, når Jacob Søndergaard gennemhuller de mange træningsmyter, der findes derude. I stedet for mener Jacob, at vi skal have fat i de grundlæggende principper, der ligger bag en succesfuld træning i sin nye bog ’Træn som en mand’.

”Bogen kunne ligeså godt hedde ’Lev Som En Mand’, for det er ikke kun træning den omhandler, men selve din livsstil,” siger træningseksperten Jacob Søndergaard, der har en akademisk baggrund indenfor træningsfysiologi hos Københavns Universitet.

LÆS OGSÅ: Sådan træner du som en livvagt

Han tror ikke på, at træning skal være en sur pligt, og han vægter en sjov og alsidig træning højt.  Det kommer også til udtryk i hans egen træningsstil.

”Det skal være sjovt at træne. Jeg er ikke typen, der gider løbe flere kilometer ude på en vej uden grund. Men jeg har to hunde, som jeg tager med ud på mine løbeture, og så er det pludselig noget helt andet. Derudover skal det være effektivt. Der skal være et højt udbytte i forhold til den tid, jeg lægger i det,” fortæller Jacob, der var personlige træner på DR1 programmet ’Rigtige Mænd’.

Sådan laver du armbøjninger:

 


Jacob har tidligere udgivet e-bogen ”Sixpack på 6 uger”, som blev downloadet af 16.000 på hans hjemmeside. Programmet krævede, at man fulgte et meget intenst program for at opnå resultater. Et program, der kræver en all-in attitude. Denne teknik er han dog gået bort fra i sin nye bog, hvor balance i livsstilen, og lette og effektive øvelser, er i højsædet.

”Jeg prøver at lave nogle løsninger, der kan lade sig gøre i en travl hverdag, hvor der er arbejde og familie, der skal tages hensyn til,” fortæller Jacob, som har været personlig træner for både erhvervsledere, toppolitikere og elitesportsudøvere.



”Bogen skal ses som en strategi til at opnå de resultater, du ønsker. Den giver dig en forståelse af de faktorer, der er spil i kroppen, når man forsøger at ændre på noget. Hvis din krop ikke er i balance, vil du ikke få resultater af din træning, og det bliver den blandt andet ved, at man også husker at sætte penge ind på restitutionskontoen og får rigeligt med vand og søvn. Det glemmer mange. Du får indblik i, hvad du skal være opmærksom på, og at der er en naturlig rækkefølge din krop skal følge, før der vil ske noget”, fortæller Jacob Søndergaard.

Den danske træningskultur

Træningskulturen i Danmark oplever Jacob som en blanding af udøvere af sport i foreninger, fitnessgængere, løbere og de inaktive. Han har dog bemærket, at der indenfor de seneste år er kommet nye tendenser indenfor træning, hvor crossfit er en af de mere populære.

”Jeg tror helt sikkert, crossfit er kommet for at blive, men jeg tror, det henvender sig til et yngre segment. Ligesom kampsport henvender det sig til en subkultur. Crossfit er drønhårdt, og det kræver en del instruktion, og du kan risikere at kaste op, når du er færdig. Desuden er skadespotentialet ret højt, så jeg tror ikke det henvender sig til de inaktive,” siger Jacob og tilføjer, at han tror, der er stor udskiftning i blandt folk, der træner crossfit.



Selv håber Jacob, at vi begynder at dyrke sport på en måde, der både træner kroppen, men også stimulerer hjernen og sanserne.

”Folk skal være bedre til at udnytte udendørsarealerne bedre. Træning udenfor er godt for dig på så mange måder. Du får frisk luft, du får naturlig sollys, og du kommer væk fra din telefon og andre elektroniske apparater,” siger Jacob Søndergaard og tilføjer, at det er en god idé at tage fat i sin barndomssportsgren som fx fodbold, da det er både motiverende og inspirerende at være aktiv med andre mennesker.



Træning skal desuden også være smertefrit, og hvis du begynder at få smerter, gør du noget forkert. Der er en gennemgående fejl, som Jacob lægger mærke til, at mænd ofte begår i træningscenteret.

”Når mænd styrketræner, er deres teknik ofte for dårlig. Hvis de skal lave en ben-bøjning, så går de ikke hele vejen ned. Hvis de skal lave en chin-up, kommer de ikke ned i strakte. Når de skal lave armbøjninger, hænger hovedet skævt. De er ikke så koncentrerede og ender med at lave øvelserne halvt. ”
 
Jacob Søndergaard mener dog ikke, at folk mangler motivationen til at træne. For hvem ønsker ikke en sund og veludhvilet krop uden smerter?

”Selve træningen er jo ikke demotiverende. Det er derimod demotiverende, når man ikke kan se resultater. Det er derfor, folk kvitter træningen. Du vil ikke få synlige resultater, hvis du ikke får nok søvn. Du vil få svært ved at holde dig til en kostplan, hvis du ikke får reguleret dit aktivitetsniveau. Det er disse forhindringer, der er demotiverende,” mener Jacob.

Jacob siger, det er ganske let at tage de første skridt til en ny livsstil, og det kræver blot små ændringer i vores hverdag. Hans bedste råd kræver hverken penge, tid eller motivation:

”Start din dag med at drikke to glas vand – allerede der, vil du kunne mærke ændringer i din krop”.

traensomenmand.dk kan du downloade første kapitel af bogen gratis samt se videogennemgang af alle bogens øvelser.

LÆS OGSÅ: 8 øvelser du sagtens kan droppe i fitness

LÆS OGSÅ: Myter, mærkværdigher og usandheder i fitness

LÆS OGSÅ: Med talent til træning: Sådan bygger Jonas Zohore sig op

Se, hvad vi ellers skriver om: Vitalitet, Styrketræning, Fitness og Træning