Empirical Spirits, der ligesom snart sagt alt andet indtageligt her til lands har rødder til det tidlige Noma-køkken, har siden 2016 markeret sig hyppigt med ukonventionelle spiritusprodukter, der langt overstiger, hvad man kan forvente af en almindelig gin eller whisky.

I dag lancerer de tidligere Noma-kokke Lars Williams og Mark Emil Hermansen så et samarbejde, der både i kommerciel slagkraft og gastronomisk nytænkning vil få de fleste til at kigge en ekstra gang ned i globusbaren.

Deres nye spiritus er således blevet til i samarbejde med den amerikanske chipsgigant Doritos og smager efter planen af nachos, hvilket jo på papiret lyder pænt ulækkert. Men hvad så, når du hører, at spiritussen efter sigende smager af en nyåbnet pose Doritos-nachos, og altså ikke de bløde gummichips, der gemmer sig bagerst i køkkenskabet?

Ifølge Doritos’ marketingschef var det de danske spirituseventyrere, der fik idéen:

”Vi gør os meget i banebrydende samarbejder (Doritos har tidligere været repræsenteret i alt fra ’Call of Duty’-spillene til Netflix-serien ’Stranger Things’, red.), så når en af verdens mest innovative smagsledestjerner rækker ud til os, tager vi det seriøst,” fortæller Courtney Larson i en pressemeddelelse.

”Da vi første gang tog en pose Doritos i vores laboratorie og lavede det om til spiritus, begyndte vi at grine hysterisk. For resultatet var fantastisk. Smagen af Doritos er unik, fordi den berører alle de smagspunkter, vi mennesker hungrer efter: umami, salt, noget surt, en lille smule bitterhed,” fortæller Lars Williams fra Empirical Spirits.

I første omgang er der tale om en limiteret udgivelse, der koster knap 450 kroner for en flaske på 0,75 liter på Empirical Spirits’ hjemmeside.