Sådan scorer du job via de sociale medier

Vi har fortalt, hvordan du laver det perfekte CV, og hvad HR-bosserne kigger efter i din ansøgning. Nu er vi kommet til en tredje faktor, som du bliver nødt til at tage højde for i jobjagten: de sociale medier. 

Det er helt sikkert. Du bliver screenet på Google, Facebook, LinkedIn og hvad der ellers er, når du er på jobjagt. Ikke overraskende nævner HR-folkene i landets store virksomheder LinkedIn.com, som det mest vigtige værktøj i din jobjagt. Fx HR-direktør hos Carlsberg, Nicolai Raimund Jensen, der mener, at LinkedIn efterhånden har afløst uopfordrede ansøgninger.  
 
”I stedet bruger vi LinkedIn, hvor vi har licenser til at lede efter bestemte profiler. Nogle gange gemmer vi ansøgninger fra de kandidater, som har været inde til samtale, og derefter tjekker vi, hvor de er henne i deres karriere på LinkedIn.” 

Hos Rambøll er der ingen tvivl om, at du bør tage dig godt ud på også Google og Facebook, hvis du vil øge dine chancer for at lande drømmejobbet. 

”Vi har ingen officiel politik om at bruge sociale medier i ansættelsesprocessen. Men personligt går jeg først på Google, og hvis muligt LinkedIn og Facebook. Jeg bruger alle de offentlige tilgængelige oplysninger, som ligger om dig, og det bidrager således til mit samlede billede,” fortæller Anders Kruse Olesen, HR Business Partner hos Rambøll. 

Hos Networked Business Institute sidder Jan Futtrup Kjær og nærstuderer virksomheders brug af nye netværksteknologier, herunder sociale medier. Her kommer han med et par gode råd, til hvordan du opper dit spil i jobjagten. 

Fuld skrue på LinkedIn
”Det er epicenteret for din profil. Tænk LinkedIn som et visitkort, du kan opdatere. Derudover kan du blogge og linke til nyheder,” siger Jan Futtrup Kjær

Også hos Mærsk understreger HR-chef for hovedkvarteret, at LinkedIn er et godt redskab. 

”Det er et åbent vindue, som du skal udnytte, så hvis du er kommet i mål med noget, skal du dele det på LinkedIn. Har du udgivet noget, skrevet en forskningsartikel eller har tilkendegivet en mening. Også hvis din virksomhed har opnået et resultat, hvor du har haft betydning,” udtaler Karina Tewes. 

Du kender én, der kender én
Men LinkedIn skal ikke kun bruges som et udstillingsvindue, hvor du passivt venter på forbipasserende. 

”Der er altid en eller anden, som kender en eller anden i det firma, du har søgt stilling hos. Så kan du hente lidt ekstra viden og vise interesse. Og jeg bliver superglad, når en kandidat kommer ind og siger, at han ved lidt om Microsoft, fordi han har snakket med den og den,” fortæller recruiter Susie Sandberg fra Microsoft.  

Tal højt med dig selv
”Er du stærk til at bruge din LinkedIn-profil og forstår at live-streame dig selv, kan du få en fordel,” siger Jan Futtrup Kjær. Med live-streaming henviser han til, at i stedet for blot at skrive, at du er aktiv og et morgenmenneske, kan du vise det på fx LinkedIn, blogs eller Instagram. 

”På den måde kan en potentiel arbejdsgiver se, at du virkelig skiller dig ud fra mængden. Hvis du fx søger en stilling, hvor du skal være udadvendt, kan du jo netop bevise det ved at være det på de sociale medier.” 

Brug værktøjerne
”Få andre folk til at anbefale dig, det er kun et par klik væk. I modsætning til at skulle ringe til folk og bede om en reference. Det gør heller ikke så ondt, hvis der ikke kommer nogen reference tilbage,” mener Jan Futtrup Kjær.

Lær af andre
”Det kan være utrolig svært at skrive om sig selv. Så læs ti andre LinkedIn-profiler, og forestil dig, at du skal ansætte én af dem. Brug alt det, som virkede på dig, og fjern alt det, du var ved at brække dig over,” udtaler Jan Futtrup Kjær.

Vis passion
”Lad din passion skinne igennem. Jeg gider ikke læse mængde. Jeg vil have overblikket og dine personlige refleksioner. Og drop alle buzzord. Hvis du er god til mange ’bolde i luften’, så vis det i stedet for,” siger Jan Futtrup Kjær.  

Find nye muligheder
”Der findes en masse tjenester, men man skal selvfølgelig kende dem. Fx er About.me ret funktionelt. Der kan du kombinere de sociale kanaler, hvor du er stærkest. Fx Twitter, Instagram og naturligvis LinkedIn. Derefter tilføjer du et par slides omkring dine resultater. Det kan give et helhedsbillede af, hvem du er, og hvad du kan. Det er særlig godt, hvis du ikke kan overskue og vedligeholde en hjemmeside eller en rigtig blog,” fortæller Jan Futtrup Kjær. 

LÆS OGSÅ: Se Microsoft-recruiters personlige CV

LÆS OGSÅ: Råd til en bedre dag på jobbet

LÆS OGSÅ: Skal skjorten i eller uden for bukserne?


Se, hvad vi ellers skriver om: Guide