De 10 bedste Bond-sange nogensinde

Sam Smith er den seneste i en udvalgt sanger-skare, der blandt andet tæller folk som Louis Armstrong, Paul McCartney og Madonna, til at indspille en James Bond-titelsang. 'Writings on the Wall' hedder det nye titelnummer, der er lavet i samarbejde med den Grammy-vindende producer Jimmy Napes, som også stod bag Sam Smiths gennembrudssingle ’Latch’ fra 2012. 


Den prominente samarbejdsduo får dog en noget blandet modtagelse hos de inkarnerede James Bond-fans.

”Den værste Bond-sang nogensinde. En god vokal, men grundlæggende kedelig og uden højdepunkter” lyder et af de kritiske tweets. 

LÆS OGSÅ: Det mest patetiske i verden er dine tweets om dårligt tv

Vi har brugt lejligheden til at give dig listen over de 10 bedste Bond-sange nogensinde. Og her må vi konkludere, at der på vores liste ikke er blevet plads til Sam Smith. 

10.  Tina Turner: GoldenEye

Tina Turner var i 1995 kvinden bag titelsangen til James bond-filmen af samme navn. Selvom pop- og rockmamaens Bond-sang langt fra er ’Simply The Best’ vækker den med sin underspillede melodi og stærke vokal klare 007-referencer og fortjener en plads på listen.

9. Tom Jones: Thunderball  

”He acts when other men just talk.” Sådan lyder en af åbningssekvenserne i Tom Jones titelsang til Thunderball fra 1965, der sammen med ’It’s Not Unusual’ udgjorde en ung Tom Jones’ gennembrud. Rygtet siger, at Tom Jones besvimede flere gange under optagelserne i forsøget på bedst muligt at ramme sangens høje toner. Vi kvitterer naturligvis med en plads på listen til en ung Tom Jones.

8. Gladys Knight: License to Kill
 


Gladys Knight kunne synge op fra telefonbogen og stadig få det til at lyde hamrende sexet. På ’License to Kill’ leverer hun en enestående kvindelig vokal med et af de mest fængende omkvæd i Bond-historien. Filmen blev lanceret i 1989 og adskiller sig fra de andre ved at være den første Bond-film, der ikke er baseret på Ian Flemings historier. 

7. Madonna - Die Another Day

Som i alle andre sammenhænge formår Madonna at sætte sig selv i centrum. Også i denne Bond-sang, hvor hun agerer tortur-offer i svedig undertrøje. Et af de mere modige forsøg ud i genren.

 6. A-ha - The Living Daylights

Den norske popgruppe blev med denne Bond-sang de første og hidtil eneste skandinavere, der har lavet en James Bond-sang. Filmen fra 1987 af samme navn er Timothy Daltons første i hovedrollen som Agent 007. A-ha triumferede i de følgende år og fremførte bland andet 'The Living Daylights' under koncerten ’Rock in Rio II’ for 185.000 mennesker på Maracanã-stadionet. Det er den dag i dag stadig den koncert, der har tiltrukket verdens største betalende publikum. 

5.Shirley Bassey - Goldfinger

Hun er blevet ét med James Bonds musikalske udtryk. På trods af at det efterhånden er en del år siden, var det den walisiske kvinde, der satte den gyldne standard for James Bond-sange. Hun er således den eneste kunstner, der har lagt stemme til hele tre af slagsen. Når man hører det stadig utrolig velfungerende ’Goldfinger’, forstår man hvorfor.

4. A View to a Kill - Duran Duran



For børn af 80’erne fremstår Duran Durans ’A View to a Kill’ som en af de bedste Bond-sange nogensinde. Og med god grund. Den storhittede i 1985 og er stadig den eneste James Bond-sang, som har ligget nummer 1 på den amerikanske Billboard-hitliste. ’A View to a Kill' markerer samtidigt Roger Moores sidste film som Agent 007.  

3  Diamonds are forever - Shirley Bassey

’Diamons are forever’ er Shirley Bassey’s anden James Bond-sang og opfølger til megahittet 'Goldfinger', der udkom syv år tidligere i 1964. At nummeret såvel som diamanter holder for evigt kan man passende spørge en vis Kanye West om, der på nummeret 'Diamonds from Sierra Leone' samplede Shirley Basseys Bond-vokal og brugte den som sit omkvæd. Det er offentligt kendt, at produceren på 'Diamonds are Forever', Harry Salzman, hadede sangen. Heldigvis fik produktionsselskabet ham på bedre tanker.

2. Skyfall - Adele


 
Man kan roligt sige, at Sam Smith har lidt at leve op til efter forgængeren Adeles ’Skyfall’. Hun formår nemlig med gåsehudskabende præcision at levere et i James Bond-historisk forstand ikke uvæsentligt bidrag. Og, nåh ja, så vandt hun en Grammy for nummeret. 

 1. Live and Let Die – Sir Paul McCartney



Når musik bliver kulturarv. James Bond anno 1973 udført af ingen ringere end Sir Paul McCartney. Nummeret er den dag i dag blandt det tidligere Beatles-medlems største og mest vellidte hits. Nummeret skulle efter sigende have lagt låg på en række kritiske stemmer i James Bond-miljøet, der var fortørnede over Roger Moore i rollen som 007 og gjort det nemmere for den senere ikoniske Bond at starte i rollen.  

LÆS OGSÅ: 8 årsager til at det er stukket af i Premier League

LÆS OGSÅ: James Bonds job findes og nu kan du søge det

LÆS OGSÅ: Da vi allesammen faldt i Lennon-fælden


Se, hvad vi ellers skriver om: Musik og Bøger