Det er svært at sige, hvad det lige præcis er, der skaber en skuespilstjerne.

Men det er nok ofte den udefinerbare ’star quality’, som spiller ind. Kan du levere med charme og bid, mens du udstråler, at du ejer hver eneste scene i en film, er du godt på vej.

Lige netop i den henseende er det logisk, at Kathryn Hahn ikke er blevet en stor stjerne, der pryder alverdens magasinforsider. Den 46-årige amerikaner er nemlig den slags skuespiller, som ikke kommer buldrende ind i billedet, men tværtimod lukker sig inde i sin metier og forsøger at bidrage til den samlede historie – uanset om hun indtager hoved- eller birolle.

Men i de senere år er der sket noget. Hahn har således fået et relativt sent opmærksomhedsgennembrud på den anden side af Atlanten.

For tiden indspiller hun hele tre serier, hvor hun har bærende roller, og samtidig er vi begyndt at kunne nyde hendes vidtrækkende talent oftere og oftere hertillands.

Det er især det nære skuespil, der kendetegner Kathryn Hahn. Hun kan som få andre ændre en hel scene alene ved at dreje mundvigen op eller ned, og i sine bedste øjeblikke kan hun slå og sparke alt det, hun vil, men det er når kameraet zoomer helt ind på ansigtets finere mimik, at man bliver fuldstændig forblændet. Følelserne danser simpelthen rundt i en bævende læbe eller et par udspilede næsebor.

Og så er hun sjov! Virkelig sjov. Hahn har i mange år gjort opmærksom på sig selv i amerikanske sketch- og talkshows, ligesom hun har haft flere spiddende gæsteoptrædener i serier som ’Girls’, ’Brooklyn Nine-Nine’ og ’Bob’s Burger’.

I øjeblikket er der så rig mulighed for at se hende i både mesterlige, viltre og elegante roller på de danske streamingtjenester. Læn dig derfor tilbage og skrig af grin, knib en tåre eller bliv forført.

Mrs. Fletcher

Der er en monumental længsel efter, at livet har mere at tilbyde i denne ret underfundige komedieserie. Det skyldes især Kathryn Hahn. Hun spiller curlingmoren, der sender sin søn ud af døren og videre i uddannelsessystemet.

Dermed skal hun også til at genopfinde sin hverdag, der har cirklet omkring at pakke knægten ind i stødsikre puder. Ofte er det hylende morsomt, at se hende opdage både porno, det modsatte køn og ikke mindst yngre mænd, men det er nu i de mere stille øjeblikke, at ’Mrs. Fletcher’ virkelig rykker.

Hahn kan så let som ingenting være vred for så pludselig at skabe en smertelig fornemmelse af en kvinde, der er ved at svømme ud af sin komfortzone uden at vide, hvordan hun bunder. Det hele kan læses i hendes ansigt, men netop fordi, Hahn er så underspillet her, skal man koncentrere sig om at fange de forfinede nuancer.

Kan streames på HBO Nordic

Bad Moms

Der er noget gennemført paradoksalt i Hahns præstation som singlemoren med lyst til massive mængder af alkohol og mænd. For som Carla æder hun hver eneste scene, hun er med i som sidekicket til den pæne mor Amy (Mila Kunis), der har brug for at blive skubbet lidt ud af den trivielle hverdag.

Den klarer Carla, men Kathryn Hahn formår samtidig at tilføre den festglade kvinde en smerte i små nærbilleder, der viser os, at humoren også indeholder kvaler. Det er sjældent, man får en så flersidet rolle fremvist i en ”chick flick”, og her må det i den grad tilskrives Hahns elegante balancegang.

Kan streames på Netflix

Transparent

Som rabbineren Raquel, der modvilligt lader sig trække ind i forelskelsen til den noget besværlige Josh Pfefferman i ’Transparent’, leverer Kathryn Hahn en af karrierens mest intense og rørende præstationer.

’Transparent’ er i sig selv en lille milepæl i filmhistorien, og især Raquel er svær at få øjnene fra. Hun kommer nemlig ind i familien på sin egen kejtede måde. Bedst som vi er blevet snøret af de selvcentrerede egoister, der befolker serien, formår Raquel at stå bag et tæppefald af dimensioner.

I flere scener hiver og slider hun i handlingen, og det er smerteligt at se, hvordan hun bare ikke kan få det til at fungere med Josh. At sidste sæson tilmed blev ét langt musical-afsnit gør samtidig, at Kathryn Hahn også lige får vist, at sang er en del af hendes repertoire.

Kan streames på Viaplay

Private Life

Hahn giver en ualmindelig kompleks version af en kvinde, der gerne vil have et barn. Eller vil hun? For her leverer skuespillerinden en komisk og alligevel voldsomt hård præstation over for altid eminente Paul Giamatti.

De to spiller et par i 40’erne, som forsøger at blive gravide, og det fører så mange spørgsmål med sig, at man ikke kan andet end at læne sig lidt frem i sofaen. Især da et yngre familiemedlem flytter ind og forstyrrer den orden, de to kreative mennesker ellers har skabt, kreerer det visse bekymringer og glæder, som de ikke før har oplevet.

Der er en naturlighed hos Hahn, som virkelig fænger. Hun kaster sig hovedkulds ind i rollen, og man fornemmer, hvordan kvinden kæmper med at forstå sig selv og den verden, hun måske er ved at placere et barn i. Det er mesterligt skuespil. Intet mindre.

Kan streames på Netflix