Black Friday handler om at bruge penge. Der er nedsatte varer og slagtilbud i hobetal, når en af årets største shoppingdage løber af stablen.

Måske får man købt en ting eller to, som man egentlig ikke rigtig havde brug for – for det er jo så billigt, at det næsten er dyrere at lade være.

Men med det øgede fokus på klimaforandringer har flere firmaer de seneste år droppet at sænke priserne til Black Friday af klimamæssige grunde. Mads Nørgaard vælger helt at lukke for tøjmærkets webshop på dagen, og senest har IKEA meldt ud, at de ikke sætter priserne ned på møbler, men i stedet opfordrer til at købe brugte IKEA-møbler på dba.dk.

Udenfor Danmarks grænser er der også fokus på, at ’brug og smid væk’-kulturen måske ikke er den mest holdbare løsning for planetens fremtid. Outdoormærket Patagonia opfordrer sine kunder til at bruge penge – men pengene skal doneres til aktivistiske organisationer i stedet for en ny fladskærm.

”Black Friday er ofte en dag, hvor vi går ud og køber ting, som vi ikke rigtig har brug for, og giver dem til folk, som ikke rigtig vil have dem. Overvej i år at donere til vores planet i navnet på en, du elsker,” siger Rose Marcario, direktør for Patagonia, på LinkedIn.

Patagonias hjemmeside kan du donere til forskellige organisationer, der alle har til formål at forbedre planeten, og du kan enten gøre det i dit eget navn eller i en andens. Rose Marcario skriver selv på LinkedIn, at man kan donere for venner og familie, der ikke bekymrer sig om klimaet. Efterfølgende kan man sende et kort for at gøre opmærksom på donationen.

Patagonia matcher hver given donation med et tilsvarende beløb. Det er muligt at donere fra 29. november til 31. december.