Folk køber nicheparfumer som aldrig før. Er det enden på Armani, Hugo Boss og Yves Saint Laurents’ parfumeimperier? scroll-down

Folk køber nicheparfumer som aldrig før. Er det enden på Armani, Hugo Boss og Yves Saint Laurents’ parfumeimperier?

I parfumebranchen siges det, at den danske parfumekultur er 20 år efter tendenserne, der ses andre steder i Europa. Store brands sidder tungt på markedet, men inden for de senere år har nicheparfumer og eksklusive dufte vundet indpas hos danskerne. Vi besøgte en lille, københavnsk butik, der sælger nicheparfumer, hvor dufte af blod, sæd og krudt er i høj kurs.

Af Simon Kirkegård
Foto: Valdemar Ren
Livsstil Euroman

I en sidegade til Københavns pulserende strøg med menneskelige skilte og butikker fra store kæder dufter der en smule anderledes. For i modsætning til de omkringliggende gader, svæver blide parfumebriser gennem luften og forsøder næsen som en afveksling til den støvede lugt af murstøv og byggeri, der følger med den evige modernisering af Indre By.

I bunden af den forsagte gade, lige overfor kælderbeværtningen Lord Nelson, ligger nicheparfumeforretningen Crime Passionnel. Og det er med tryk på niche. Her er det ikke sædvanlige bestsellere fra Hugo Boss eller Jean Paul Gaultiers torsoformede ’Le Male’-parfume, der pryder hylderne, ligesom der heller ikke hænger store retoucherede billeder med populære skikkelser som David Beckham og Dua Lipa i vinduerne på den gråsorte facade.

Det er derimod mærker som Unum, Orto Parisi og Laurent Mazzone, der udgør sortimentet. Brands, der med overvejende sandsynlighed ikke vækker den store genklang, og sådan skal det også helst forblive. Der er skruet ned for det kommercielle og op for spillet med unikke duftnoter og særlige ingredienser. Her er hash, dyreekstrementer og verdens dyreste træer kurante ingredienser. Dem vender vi tilbage til.

Bag Crime Passionnel står den 37-årige Aivaras Stanevicius. Han er oprindeligt fra Litauen og har siden 2015 har solgt sjældne og unikke parfumer fra nøje udvalgte producenter fra hele verden. Dengang var han den første, der formanede sig til at åbne en nicheparfumeforretning i Danmark og udfordre de store, kommercielle parfumegiganter.

Se, hvad vi ellers skriver om: Grooming og Shopping