Sponsoreret af Nespresso

I Danmark er vi kendt for vores stærke kærlighed til cykler. Men det er nok alligevel de færreste af os, der tænker på dem som en livsnødvendighed - ligesom det er tilfældet andre steder på kloden.

I udviklingslande som Ghana er en cykel ikke blot et praktisk køretøj, men også et vigtigt redskab til uddannelse og rent drikkevand. Dog er det kun en lille del af befolkningen, der rent faktisk ejer en, og det satte tankerne i gang hos Jimmy Östholm.

Den svenske iværksætter gjorde det til sin mission at designe stilede og eksklusive cykler af genanvendt aluminium og forære en væk til en afrikansk skolepige for hver, der blev solgt. Det blev blandt andet startskuddet til den populære citybike RE:CYCLE, hans virksomhed Vélosophy har lavet i samarbejdet med kaffebrandet Nespresso.

Nespresso_614.png

To brands – ét sæt værdier

Det var ingen tilfældighed, da Jimmy Östholm skriblede sine tanker ned i en mail til netop Nespresso. Kaffebrandet gav allerede aluminiummet fra deres kapsler nyt liv i blandt andet knive og kuglepenne fra Victorinox og Caran d’Ache – så hvorfor ikke også cykler?

”For at være ærlig, troede jeg ikke, at jeg ville få svar. Men det gjorde jeg, og jeg er stolt af udfaldet. Jeg synes, RE:CYCLE-cyklen er den perfekte kombination af de to brands og vores fælles værdier. Den er tidløs i udtrykket, men har rødder i aktuelle udfordringer og er skabt med omtanke for mennesker og miljøet.”

I forvejen arbejdede Nespresso desuden på at skabe bedre forhold for lokale kaffefarmere gennem programmet AAA Sustainable Quality™ – endda i nogle af de samme lande Vélosophy havde fokus på – og det gjorde kun den svenske iværksætter mere lun på partnerskabet.

”I løbet af processen blev jeg klogere på Nespressos værdier som brand, og jo mere jeg lærte, jo mere gav samarbejdet mening. Når jeg ser tilbage på det, tror jeg, det var meant to be.”

Cyklen med de mange formål

Visionen om cirkulær økonomi og social ansvarlighed er ikke den nemmeste vej, man kan vælge som ny virksomhed. Det indrømmer Jimmy Östholm gerne i dag. Men han er fortsat overbevist om, at det er den rette.

”For mig er det resultatet, der betyder noget, og tal viser, at en cykel kan forbedre en piges deltagelse i skolen med 30% og deres præstation med 60%. Det er vigtigt, for det er netop uddannelse, der kan være med til at bekæmpe den høje grad af fattigdom.”

Selv kalder han tankegangen bag Vélosophy for ”do-goodability”, og han spår, at vi kommer til at se flere brands bevæge sig i samme retning i fremtiden. Et produkt kan tjene langt mere end blot ét enkelt formål. Det er RE:CYCLE-cyklen et blændende eksempel på.

”Vi står over for nogle seriøse udfordringer som samfund, og forbrugerne begynder at stille krav til, at virksomhederne gør noget ved det. Det handler om, hvad der er det rigtige at gøre. Derfor sigter vi hos Vélosophy altid efter at producere både bæredygtigt og socialt ansvarligt - og at gøre det med en verdensomspændende virksomhed som Nespresso giver en ekstra dimension til projektet.”

Nespresso-kaffekapslernes uendelige rejse

Det er ikke tilfældigt, at Nespresso har valgt at bruge lige præcis aluminium som emballage på deres kapsler. Udover at det beskytter kaffen mod ilt, lys og fugt, som ellers kan forringe smagen og aromaerne, er materialet også 100% og uendeligt genanvendeligt. Det betyder, at dine brugte kapsler bliver anvendt til at lave nye aluminiumsprodukter som cykler, computere og nye kapsler, når du returnerer dem med DAO eller i en Nespresso Boutique.