”Jeg hidsede mig op engang og råbte, at en cyklist var en fucking so, og så sad mine børn omme bagved. Hmm. Det var nok ikke så smart.”

Anders Breinholt og Christian Grau er aktuelle med nyt bilprogram. Vi talte med dem om danskernes vaner bag et rat.

Danskerne er rethaveriske bilister, der ikke kan finde ud af at lave en ordentlig sammenfletning, går helt i stå, hvis der ikke er optegnet streger og aldrig forlader overhalingssporet. Heldigvis findes der to elitebilister, der er villige til at lære fra sig.

Christian Grau er bedst kendt som livsstilsekspert i ’Kender du typen?’ og som fast skribent hos Euroman. Anders Breinholt har lavet noget af Danmarks mest populære radio, ’Go’ morgen Danmark’ og ’Natholdet’. Fælles for dem er, at de elsker biler. De elsker at se på dem, køre i dem og tale om dem.

LÆS OGSÅ: Se fodboldstjernernes vilde biler

Derfor har de nu teamet op og lavet programmet ’Vi elsker biler’, der bliver sendt første gang på TV2, 26. maj. Vi mødte dem til en snak om gode trafikvaner, dårlige bilmanerer og lange ture hjem fra job.

Hvad er en god bilist?

Christian: ”Du sidder foran to lige nu, haha.”

Anders: ”Ja, vi er fænomenale bilister. Hvis alle bare var som os, så kørte det hele meget bedre!”

Hvad er så jeres dårligste vaner i trafikken?

Anders: ”At tjekke min telefon, mens der er rødt lys. Så snart den bipper med en sms eller mail eller hvad ved jeg, så skal jeg liiige tjekke.


I det første program i serien er de ude og se på arbejdsbiler.

Christian: ”Jeg er forfærdelig til at holde i kø. Jeg er sådan en, der skifter spor hele tiden, fordi det virker som om det ene går hurtigere end det andet. Men det er ligesom røgen fra et lejrbål, der vender sig, for så snart jeg har skiftet vejbane går det nye spor langsommere.”

Anders: ”Jeg kan blive virkelig gal over folk, der ikke holder ind til højre. Især håndværkere, der ligger ude i venstresporet med ladet fuld af spande og skovle, der er ved at vælte ud, og lige præcis kan sparke deres vogn op på 125. Jeg holder meget af håndværkere, bare ikke i trafikken.”

LÆS OGSÅ: Farmands slaskede krop er det mest sexede lige nu

Christian: ”Det virker også som om, at fartbøderne ikke går til de rigtige. Det er altid helt almindelige danskere, der kommer til at køre syv kilometer i timen for hurtigt. Aldrig dem med en hjemme-ombygget bil og ethundredeformeget igennem byen.”

Ændrer ens temperament som bilist sig med alderen?

Christian: ”Man bliver roligere, og man opdager, at det ikke hjælper at hidse sig så meget op. Jeg skulle med færgen fra Odden her i ferien, og der var 1.000 mennesker på færgelejet, så jeg fik ikke lov til at til at komme med. For ti år siden var mine knoer blevet helt hvide af arrigskab, men nu vendte jeg bare rundt og kørte over Fyn i stedet.”



Anders: ”Man modnes. Men jeg kan stadig godt blive vred, hvis ikke cyklister rækker hånden ud, eller hvis de kører over for rødt. På Østerbro, hvor jeg bor, er der hver morgen to til tre cyklister, der kører over for rødt, så jeg er ved at køre ind i dem."

"Jeg er gammel Falck-redder, så jeg har set, hvordan folk ser ud, når de er blevet slæbt 35 meter under en lastbil, fordi de havde øjnene på deres telefon. Jeg hidsede mig op engang og råbte, at en cyklist var en fucking so, og så sad mine børn omme bagved. Hmm. Det var nok ikke så smart.”

LÆS OGSÅ: Smukke kvinder racer penge hjem for velgørenhed

Hvad er den bedste trafik?

Anders: ”Det er, når man er helt alene. Lastbiler bliver man selvfølgelig aldrig fri for. De er jo roden til alt ondt på de danske veje. Hvis jeg fx er på vej hjem fra et job i Jylland og hører høj musik, gerne klassisk, så er jeg helt fri. King of the Road. Og så kører jeg også en spritny Audi A6.”

LÆS OGSÅ: Se Peter Falktofts auto-cv

Christian: ”Enig. Det er den zenagtige tilstand på vej hjem om natten. Det er helt specielt. De kører også flot i Tyskland. Man skal kun lige syd for grænsen, før trafikken er helt anderledes. Man bliver overrasket over, hvor godt de kører. Tyskerne holder ind til højre. De ser ikke en lastbil flere kilometer frem og tænker ”ham tager jeg også lige”. Overhaling - ind til siden.”



Anders: ”Også, hvis der er vejarbejde. ”Hvis”, haha, og man så skal flette sammen til et spor. Alle regler siger jo, at man skal holde sin bane indtil sammenfletningen. Alligevel holder alle på at køre ind til højre og så blive pissesure på dem, der har holdt deres vejbane. Så vil de ikke lade dem komme ind. Sådan noget ville man ikke opleve i Tyskland.”



Christian: ”Det er, fordi danskerne er nogle rethaveriske typer, der ligger og holder på sit. Så selvom man må køre 130, så tænker nogle ”jamen man må også køre 100”, og så kører de 100 i overhalingsbanen. I Italien kan du også støde på en stor rundkørsel uden streger. Danskere ville nok gå helt i panik, mens italienere bare kører. Så kører man hulter til bulter, men alle kommer derhen, de skal.”

LÆS OGSÅ: De 15 bedst betalte jobs der ikke er bag et skrivebord

”For en dansker vil italiensk trafik virke som kaos, men der er jo styr på lortet. De er bare vant til at køre anderledes. Ud og ind mellem hinanden. De bruger også hornet til at kommunikere med, altså til at sige ”pas på, nu kommer jeg”. I Danmark bruger man det kun til at skælde ud.”

Hvad er det værste, I har oplevet i trafikken?

Christian: ”Jeg har oplevet det mest hånlige, man kan gøre i trafikken. Jeg strandede midt i et lyskryds og kom så til at spærre for en. Han sad bare og klappede af mig. Av. I starten tænkte jeg, at det skal jeg kopiere, men så tænkte jeg alligevel, at det er for ondt.”

Hvad er det, danskerne skal lære?

Christian: ”80 % af alle bilister vurderer, at de er bedre end gennemsnittet. 100 % af alle bilister laver fejl en gang imellem. Men helt konkret: Brug spejlene.”

Anders: ”Hold til højre”

Er der ingen, der gør det?

Anders: ”Det gør vi. Danmarks bedste chauffører. Leder du efter de bedste chauffører? De sidder lige her.”

LÆS OGSÅ: Så hurtigt kan det gå galt, hvis du sms'er i trafikken

LÆS OGSÅ: Gentlemanbilisten: Sådan kører du sikkert og sexet


LÆS OGSÅ: Selvkørende Mercedes er sluppet løs i trafikken

Se, hvad vi ellers skriver om: Cykling