Den tyske tøjgigant Adidas har i løbet af årets første kvartal tabt mellem 6 og 7,5 milliarder kroner i salg i Kina. Det skriver Ritzau.

Fra midten af januar og det meste af februar har ’en markant’ del af Adidas’ butikker i Kina været lukket som en konsekvens af den eskalerende coronavirus, hvilket har betydet et fald i salg på 80 %.

Også salget i Sydkorea, som er blandt de hårdest ramte lande, og Japan er blevet påvirket, og hos Adidas vurderer man, at salget for hele Asien-regionen er faldet med næsten 50 %.

De meddeler imidlertid, at butikkerne i Kina er ved at åbne igen, og at kineserne atter er begyndt at handle.

I sidste uge fremgik det af en FN-rapport, at den globale eksport har lidt et fald på 345 milliarder kroner – 10 milliarder alene i mode- og tekstilindustrien.

Men coronavirussens udbrud har også ført en smule godt med sig. Se blot billederne af Kinas luftrum, som med virusudbruddet er blevet en hel del kvælstofdioxid fattigere.