Prøv Euroman kvit og frit i 14 dage

Danmarks vigtigste mærker – de udanske

Danmarks vigtigste mærker – de udanske

Det går godt for dansk herremode i øjeblikket. Særligt fem mærker tør skille sig ud og rammer de mere eksperimenterende markeder langt væk fra Danmark.

Vi har tidligere stillet skarpt på de mange dygtige danske herretøjsdesignere, der kan tilskrives et stort ansvar for dansk modes gyldne tider. Der er de designere, som alle danskerne elsker, som når meget bredt ud, og som nægter at uddø.

Men der er også en gruppe af designere, der skaber mere ekserimenterende mode og henvender sig til et internationalt high fashion-publikum. Det er da også kendetegnende for dem, at de har fået deres designopdragelse udenfor Danmarks landegrænser

Peter Jensen: ”At designe herretøj er som at arbejde med et regelsæt du skal prøve at bryde”.

Danske Peter Jensen rykkede i en tidlig alder sin bopæl til London, hvor han først studererede på den anerkendte designskole Central St. Martins, og siden hen etablerede han sit eget tøjmærke her. Han blev først kendt for sit kvindetøj, men nu skal herrerne have mere fokus. Med et nyligt samarbejde med det franske modehus Maison Kitsuné er nye døre blevet åbnet op. 

Grundlagt: 1999
Prisniveau: Middel/høj
Mest kendt for: Sit kvindetøj
Bonusinfo: Han har undervist i herretøj på Central St. Martins i 15 år.


Peter Jensen - AW12

Fortæl om starten på Peter Jensen?
”Jeg startede mit eget mærke allerede en måned efter, jeg var færdiguddannet. I 2000 lavede jeg mit første solo catwalkshow i Paris. Det var en ren herrelinje og med på det officielle program. Det gik rigtig godt. Siden har herrelinjen været lidt et sideprojekt, fordi kvindelinjen har været så meget i fokus. Men jeg har altid elsket at designe herre-kollektionerne, da det er ligesom at arbejde med et regelsæt, du skal prøve at bryde”, siger grundlægger og chefdesigner Peter Jensen.  

Hvem laver du tøj til?
”Jeg laver tøj, som jeg selv har lys til at gå med. Min professor fra St. Martins-tiden Louise Wilson sagde til mig: ”du er en fucking idiot, hvis du ikke designer det, du selv vil bære”. Det gjorde jeg så. Hvis vi taler om kendte mennesker, som går med Peter Jensen? Senest har jeg set skuespilleren Jeff Goldblum og Tunde Adebimpe fra bandet TV on the Radio gå i mit tøj.” 

Hvem og hvad inspirerer dig i dit design?
”Jeg tror, det har været udbredt i mange år, at kvindetøjsdesignere altid har en muse, og det ser vi også oftere nu hos herredesign. For min kommende forår/sommer-kollektion var min muse John Lennon. Jeg bliver inspireret af mænd, der har lidt kant, ligesom Paul Newman.”  


Peter Jensen - AW15

Hvor bevæger herremoden sig hen i 2015 ifølge Peter Jensen?
”Vi har lige færdiggjort et samarbejde med Maison Kitsune (både til mænd og kvinder), og jeg tror, det har åbnet en kundedør for folk, der ikke allerede kendte til mit herretøj. Vi udvider også herrelinjen for AW 2015. Den vil indeholde flere elementer, materialer og farver.” 

Hvis du skulle give ét godt råd til de danske mænd omkring påklædning?
”Jeg synes at danske mænd er rigtig velklædte. Jeg synes, de er de mest chikke mænd i Skandinavien og de bedst klædte. Men jeg har et konkret råd: Drop tatoveringerne, det er forældet nu. ”


Peter Jensen - SS10

Astrid Andersen: ”Jeg er tiltrukket af gadedrengen, fordi han har en oprigtig tilknytning til sin omverden”. 

Astrid Andersen bliver meget inspireret af musik og kunst, og laver ikke tøj til den typiske danske mand. Til gengæld har hun en stor stjerne hos flere af de amerikanske rappere. Men det er ikke kun rapperne der køber hendes tøj - i sommer åbnede hun sin første butik på Nørrebro i København.  

Grundlagt: 2010
Prisniveau: Høj
Mest kendt for: At have specieldesignet en frakke til rapperen A$ap Rocky. 
Bonusinfo: Hun har lavet et samarbejde med high street-mærket Topman med A$ap Ferg som model.


A$ap Rocky i Astrid Andersen-frakke.

Fortæl os om begyndelsen af dit eget mærke?
”Jeg startede ’Astrid Andersen’ lige efter at jeg afsluttede min uddannelse fra ’TheRoyal Collage of Art i London’. Af samme grund er mit firma engelsk og hører hjemme på herretøjs-scenen i London,” fortæller grundlægger Astrid Andersen. 

Hvad inspirerer dig i dit design? 
”Folk jeg møder både på gaden og gennem rejser og i mit daglige arbejde. Ungdomskultur interesserer mig meget, både musik, kunst og samfund, p.t. er jeg helt besat af Travis Scotts ’Days Before Rodeo’. Det er et sindssygt album, og vi har hørt det meget gennem udviklingen af den seneste kollektion.”


Hans Phillip fra Ukendt Kunstner i Astrid Andersen.

Hvor kommer din interesse i gade-kultur fra? 
”Jeg er tiltrukket af gadedrengen og synes, han er interessant og inspirerende, fordi han har en oprigtig tilknytning til sin omverden og dens udvikling.”

Hvor bevæger herremoden sig hen i 2015 ifølge Astrid Andersen?
”Vi er netop i gang med at gøre den kommende AW 2015 færdig. Jeg vil altid gerne rykke mig i forhold til den fyr, jeg klæder på. Se nye sider af ham. Denne sæson er i virkeligheden nok en smule mere moden end tidligere.” 


Astrid Andersen - SS12

Hvis du skulle give ét godt råd til de danske mænd omkringpåklædning? 
”Vær mere selvsikker og komfortabel. Hold hårdt på din egen attitude.”

Jean Phillip: ”Husk at tage chancer”

Jean Phillip er klart et af de mere eksperimenterende designere på den danske modebranche, der ellers elsker alt det simple. Han sætter pris på godt håndværk og tager klassiske herretøjselementer og giver dem et mere moderne og sporty tag.  

Grundlagt: 2008
Prisniveau: Høj
Bonusinfo: Fik afslag fra Designskolen tre gange, inden han droppede uddannelsen og startede sit eget mærke. 


Jean Phillip - SS15

Fortæl om hvordan det hele startede?
”Det startede tilbage i 2008 med en mindre kollektion på 7-8 elementer, der allerede sæsonen efter eksploderede til en 60-element stor kollektion, og et show under Copenhagen Fashion Week,” siger grundlægger Jean Phillip. 

Hvem laver du tøj til?
”Jeg laver tøj til den sikre mand, der ved, hvad han kan lide og vil. Ham som sætter pris på godt håndværk og god kvalitet. Det er til manden, der har en klassisk stil med et moderne og sporty twist.”
 
Hvad inspirerer dig i dit design?
”Det kan være mange ting. Kunst i al sin form, Robocop, StarWars eller manden foran mig i køen i Netto, som bare har stylet looket helt korrekt med et twist, jeg aldrig selv var kommet på.”



Hvad har været højdepunkterne for dig i 2014?
”Først og fremmest at kunne blive ved med at lave det bedste jeg ved. Og ellers var det største højdepunkt at komme ind med kollektionen i Selfridges London, som er et ret eksklusivt stormagasin med en god kombination af de store etablerede modemærker og mere upcoming og eksperimenterende mærker.” 

Hvis du skulle give ét godt råd til de danske mænd omkring påklædning?
”Vær tro mod din stil - men husk at tage chancer.”



Henrik Vibskov: ”Vores fokus er på farver og de sjovere silhuetter”

Multikunstneren Henrik Vibskov har altid haft mange bolde i luften. Selvom han både spiller på trommer, skriver bøger og udstiller kunst på alverdens moderne museer, har han formået at blive en af dansk modes absolut mest anerkendte designere. 



Grundlagt: 2002
Prisniveau: Høj
Mest kendt for: Sine meget spraglede print og mønstre.
Bonus info: Henrik Vibskov ejer caféen ’Den plettede gris’ på Papirøen, hvor han desuden har kontor og værksted. 


Henrik Vibskov - SS15

Fortæl os lidt om begyndelsen af Henrik Vibskov?  
”Jeg tog afgangseksamen fra Central St. Martins i 2001, og startede på min første kollektion lige derefter. Det var ikke kun mode, som jeg havde eller har en passion for. Jeg spiller stadig trommer i mit eget projekt ’Mountain Yorokobu’ og har tidligere været på tour med Trentemøller i 6 år,” siger grundlægger Henrik Vibskov.  

Hvad inspirerer dig i dit design? 
”Det er alt fra en cykeltur til en gåtur rundt i arkivet på et museum. Jeg bliver også inspireret når jeg underviser mine elever, eller når mine venner deler ud af nogle erfaringer.”


Henrik Vibskov - AW14

Er der én af dine kollektioner, der har haft en særlig historie?
”De fleste af vores shows har et koncept, som er bundet op på en flerlags-historie. Jeg vil gerne lave et show, hvis historie med tiden kan virke stærkere, end lige da showet blev lavet. Alle kollektionerne er spundet op på en titel, som har poetiske filmiske referencer og som forhåbentligt også tydeliggør stemningen og konceptet.”

Hvor bevæger herremoden sig hen i 2015 ifølge Henrik Vibskov?
”Det er altid svært at sige. Men ud fra vores egne salgstal ser vi, at der sælges mange farver igen og flere af de sjovere silhuetter. Vi sælger 80 % af vores styles uden for Skandinavien, derfor er vores fokus netop på farver og sjove silhuetter frem for på den mere klassiske skandinaviske mand.”

Hvis du skulle give ét godt råd til de danske mænd omkring påklædning, hvad skulle det så være? 
”Det er vigtigt at være sig selv!”

Henrik Vibskov - SS13

Asger Juel Larsen: ” AJL rammer den rebelske ungdom”

Han er en af de designere der er værdifulde for dansk mode, fordi han tør skille sig ud og være lidt rebelsk. Han er svær at sætte i bås, og inspirationen henter han da også mange steder. Londons undergrund tiltrækker ham, og så elsker han frakker og støvler. Og sort skal helst indgå i alle kollektioner. 

Grundlagt: 2010
Prisniveau: Højt
Mest kendt for: Den sorte hue med Agers Juel Larsens okkulte logo trykt på en metalplade.
Bonus info: Hans ynglings butik i London er ’The Great Frog (som også findes i New York). 


Asger Juel Larsen - AW14

Fortæl lidt om starten på dit mærke?
”Ved mit afsluttende bachelor-show i London kom der en del opmærksomhed, og det var i store træk begyndelsen. De første 4-5 kollektioner var ikke de mest kommercielle, men de skabte interesse. Senere afsluttede jeg min master og etablerede firmaet, som i dag består af Mike Massoulier Eriksen, jeg selv og resten af vores team,” fortæller grundlægger Asger Juel Larsen. 

Hvem laver du tøj til?
”Vi har to labels; Asger Juel Larsen og A.J.L Madhouse. AJL spiller på flere strenge og rammer den rebelske ungdom, men også personer, som tilstræber at bære en overfrakke med officer-rang uden 4 stjerner på skuldrene. ”

”A.J.L Madhouse er vores underlinje, som er mere ungdommelig og bredtfavnende og i øjeblikket udvikler sig til at blive en fuld unisex-kollektion.” 


A.J.L. Madhouse - SS15

Hvor bevæger herremoden sig hen i 2015 ifølge AJL? 
”Den bliver løssluppen. Men stram og sexet!” 

Hvis du skulle give ét godt råd til de danske mænd omkring påklædning?
”Vi skal se nogle flere mænd i pænt skåret sorte knælange uldfrakker. ”


Asger Juel Larsen - SS15

LÆS OGSÅ: Danmarks vigtigste mærker – de nye på vej

LÆS OGSÅ: Danmarks vigtigste mærker – de klassiske

LÆS OGSÅ: Danmarks vigtigste mærker – til folket