De 19 mest ikoniske sneakers gennem tiderne

Siden Converse designede det allerførste par All Stars i 1917, er der blevet produceret sneakers i uendelig mange forskellige farver og former. Nogle har haft større succes end andre. Flere blev så ikoniske og udødeliggjorte, at langt de fleste af dagens sneakerudgivelser enten er inspireret direkte heraf eller i hvert fald er en nyfortolkning. 

Vi har samlet nogle af historiens mest ikoniske og indflydelsesrige sneakers.


1917 - Converse All Stars
I en tid hvor sneakers skifter udseende hver dag, er det bemærkelsesværdigt, at Converse har holdt det samme design i 97 år. All-Star skoen var oprindelig designet til fodbold , indtil Chuck Taylor gjorde det til en basketsko. Wilt Chamberlain scorede sidenhen 100 point i en kamp i et par Chucks. Skoen optræder på biograflærredet for første gang i 1960 i filmen Tall Story med en 22-årig Jane Fonda i sin første rolle. Der bliver solgt et par Chucks hver 43. sekund, og i alt har det gennem årene givet en omsætning på næsten 3 milliarder danske kroner.  



1966 - Onitsuka Tiger
Kihachiro Onitsuka introducerer i 1949 sportssko til unge japanere. Onitsuka er blandt andet inspireret af sugekoppen på en blækspruttearm og overfører designet til mange af sine skosåler. Han kalder sit firma for Onitsuka Tiger, hvilket også bliver navnet på deres mest ikoniske sneaker. De karakteristiske Asics-striber ses for første gang, da skoen lanceres under OL i Mexico. I 1977 skifter firmaet navn til Asics (Anima Sana In Corpore Sano – en sund sjæl i et sundt legeme). Skoen hedder stadig Onitsuka Tiger den dag i dag. 



1968 - Adidas Gazelle
Blev en af de mest populære fodboldtræningssko. De blev spottet af engelske fodboldfans og blev hurtig kult i den engelske fankultur. Skoen påvirkede også andre kulturer. I stort set alle af funkbandet Jamiroquais musikvideoer, havde forsanger Jay Kay et par Gazelle på fødderne. 



1968 - Puma Suede (Clyde)
Skoen blev udødeliggjort af Tommy Smiths ’Black Power’-hilsen under OL i 1968. Den blev den første sneaker, der blev opkaldt efter en basketballspiller. Walt ”Clyde” Frazie var en stor stjerne for det daværende New York Knicks-hold og førte holdet til dets to eneste NBA-mesterskaber. Skoen havde enorm indflydelse på hiphop- og b-boykulturens (breakdance) udbredelse i 70'ernes og 80’ernes USA. 



1969 - Adidas Superstar 
En af historiens mest trendsættende sneakers. Den opnåede øjeblikkelig succes efter udgivelsen i 1969. Skoen var oprindelig tænkt til basketball, men blev en af hiphop-historiens mest ikoniske sneakers, da Run DMC hyldede deres sko i sangen ’My Adidas’. Tyskerne så hurtigt potentiale i et sponsorat, som blev det første af mange mellem et hiphop-navn og et skofirma. Det år steg Adidas' indtjening på det amerikanske marked med 35 millioner. 


1971 - Adidas Stan Smith 
I 1971 vinder tennisspilleren Stan Smith US Open i et par Adidas Robert Haillet. Stan Smith ender året som verdens nummer et, og Adidas omdøber deres sko efter Smith. Det havde afgørende betydning for Adidas’ gennembrud. Der er sidenhen solgt over 40 millioner par, og skoen har fået en renæssance i 2014 med flere nyfortolkninger. 


1972 - Nike Cortez
Løbeskoen introduceres for første gang under OL i München og er Nikes første sneaker nogensinde, efter virksomheden i 1971 skifter navn fra det oprindelige Blue Ribbon Average. Skoen har aldrig været ude af produktion siden og er kommet i de fleste farver af skalaen. Tom Hanks udødeliggjorde den, da han løb USA tyndt i sine Cortez i Forrest Gump (1994).



1975 - Vans Era
Vans historiske Era-sko introduceres i 1975 som #95. De designes af de to legendariske skatere Tony Alva og Stacy Peralta. Som skater i 70’ernes Californien, kunne man ikke drømme om at gå i andre sko. Skoen blev også populær i punk- og indie-kulturen. Sidenhen er skoen blevet en stor del af modebranchen, hvor mærker som Kenzo, Carharrt og Supreme har lavet deres version af Era-modellen.



1982 - Nike Wimbledon GTS
John McEnroe vinder årets udgave af Wimbledon iført et par hvide Nike Wimbledon. Skoen, der var mærkets originale tennissko, blev legendarisk, og i dag kender vi den som Tennis Classic. Den er sidenhen nyfortolket flere gange, senest med mærket fragment designs udgave af den legendariske sneaker.

Se resten af listen på følgende side. 

LÆS OGSÅ: Klar til efteråret: 21 nye sneakers 

1982 - Nike Air Force 1
Sneakeren, der er opkaldt efter den amerikanske præsidents fly, skulle oprindeligt have lignet Michelin-manden, indtil designeren bag det endelige design gjorde skoen til en af historien mest ikoniske basketballsko. Der er efterfølgende blevet lavet over 2000 udgaver af originalen. En af de mere bemærkelsesværdige var 25 års jubilæums-skoen, der var lavet af ægte anakonda- og krokodilleskind. Det var desuden Nikes første sneaker, der blev solgt til en firecifret pris (2.000 dollars). 



1983 - Reebok Ex-O-Fit
Var en af de første sneakers, der indførte detaljen med velcro-stropper, der siden hen blev så moderigtig, at den blev en del af Kanye’s Yeezy sko. Skoen er dog mere ikonisk på grund af dens indflydelse på 80’ernes fitness- og sundhedsbølge. Et par Reeboks var nærmest adgangsbilletten til det lokale motionscenter. 



1984 - Nike Air Jordan 1
Det er svært at komme uden om, hvilken kæmpe indflydelse Nike Air Jordan-skoene har haft på sneakerdesign og mode generelt. Den originale i sorte og røde farver (Chicago Bulls) blev forbudt i NBA, for at overtræde deres farve-regler. Michael Jordan bar dem alligevel og fik en bøde på 5000 dollars, hver gang han betrådte banen. Det gav kun skoen mere omtale og gjorde den til en så stor succes at, der sidenhen er blevet lavet uendelig mange versioner af originalen. Flere af de andre i Air Jordan-serien gik også hen og blev ikoniske. 



1987 - Nike Air Max1
Beatles-nummeret ’Revolution’ spillede over reklamen for den første Air Max sko. Det var da også revolutionerende, da Nike sendte den første sko nogensinde med et synligt luftfelt i hælen på markedet. Da Nikes marketing-afdeling så skoen for første gang, troede de ikke på, de kunne sælge en sko med luft i hælen. Tilsyneladende skiftede de mening, for reklamen for skoen regnes i dag for at have ændret den generelle opfattelse af Nike til at være meget mere end blot en skovirksomhed. 



1988 - New Balance 574
New Balance regner selv 574’eren som deres signaturmodel. Den kan fås i over 80 forskellige farver og er lavet af rester af materialer fra 576-modellen. Skoen blev et synonym på, hvad godt amerikansk håndværk stod for. I modsætning til de fleste andre sneakers er produktione ikke flyttet til Fjernøsten, men foregår stadig i USA eller England. I 90'erne gik de amerikanske college-studerende næsten ikke i andet end New Balance sko. På coveret til sit 'Black Star' album, sidder Mof Def sammen med Tabil Kweli og flasher sine 574'er. Ikoniske personer som Bill Clinton og Steve Jobs erklærede deres trofaste kærlighed til deres New Balance sko. 



1991 - Nike Air Huarache
Skoen, der for mange indkapsler de tidlige 90’ere, var inspireret af vandski-støvler. Efter den første testproduktion, blev skoen annulleret. Der blev kun solgt 5000 par, mod de 100.000 som var normalt for tidligere samples. Men der var én marketing-mand der troede fuldt og fast på skoen, han solgte dem i guerilla-stil under New York Marathon. De 5000 par var solgt på to dage. Året efter blev der produceret en halv million par. Resten er historie.   



1992 - Vans Half Cab
Tilbage i 1991 noterede manden bag den klassiske ’Vans Cabellero high-top’, Steve Cabellero, at mange skatere klippede skoens top af. Det fik ham til at designe Half Cab-modellen, der af mange regnes som den bedste skatersko nogensinde, og er blevet båret af næsten alle pro-skatere sidenhen.


1993 – Adidas Torsion Allegra
Oprindeligt bygget for tunge løbere. Skoens teknologi giver stabilitet og sikrer at løberen kan holde en lige linje. Skoen var uden tvivl populær op gennem 90’erne, men fik sin anden ungdom, da Adidas Originals genskabte skoen i 2012, med blandt andet en camouflage-udgave, det virkelig ramte årets helt store trend. Mange nye udgaver har set dagens lys, og skoen nyder stor succes i disse dage. 



2004 - Nike Free 5.0
I år fejrede Nike Free 10 års jubilæum ved at sende en nyfortolkning af deres første Nike Free 5.0 model på gaden. Nike lavede endnu engang en mindre revolution i sneakerhistorien, da Free’s teknologi blev præsenteret. Skoen var oprindeligt inspireret af Stanford-universitetets atleter, der trænede barfodet på universitets golfbane. Nike lavede deres egen skala fra 0 til 10 til at navngive de forskellige Nike Free modeller. Des tættere på 0, des mere er oplevelsen som at løbe barfodet. 



2010 - Nike Roshe Run 
En af de mest populære sneakers i nyere tid. Skoen blev oprindeligt døbt ”Roshi”, som er den titel, man får som Zen-mester. Skaberen af skoen blev dog nødt til at ændre ”i”et til et ”e”, af ophavsmæssige grunde. Nike satte et hold sammen, som skulle finde på en sneaker, der gav folk meget for pengene. Roshe Run var født. Det tog 16 såledesigns og over 50 forskelige overdele at komme frem til det endelige design af den første Roshe Run-model. Sidenhen er Roshe Run kommet i et utal af varianter.

LÆS OGSÅ: Video: Historiens 100 mest ikoniske filmøjeblikke