Vi har efterhånden – med god grund – skrevet en del om emnet, der hedder solbriller. I forhold til det ret lille antal af solskinsdage har Danmark nemlig uproportionalt mange solbrillemærker, som alle fordeler sig rimelig venligt over pris- og kvalitetsklasser.

Et af dem, der befinder sig tæt på det øverste højre hjørne i koordinatsystemet, og et af de mest, hvis ikke det mest, toneangivende mærker, der er vokset op af dansk jord, hedder Flatlist.

Det danske solbrillemærke, hvis æstetik lægger sig i det fine snit mellem klassisk og eksperimenterende, har fra dets fødsel for snart fem år siden tænkt internationalt, og det er derfor ikke uden grund, at der er blevet spottet Flatlist-solbriller på folk som Kendall Jenner, Kim Kardashian, Offset, Travis Scott, Gigi og Bella Hadid, Diplo Miguel og Rosalía. 

Men den internationale succes betyder ikke, at det danske solbrillemærke har glemt, hvor det kommer fra. I november, nærmere bestemt den 2., kan de nemlig byde de første nysgerrige inden for i deres nye flagskibsbutik, som de åbner i København.

Det kan måske virke som en omgang kognitiv dissonans at åbne en fysisk butik i det, der populært kaldes for ’den digitale tidsalder’, men tager man et kig på udviklingen i retailmarkedet, er det tydeligt at se en tendens: Flere og flere brands vil være fysisk til stede i forsøget på at komme tættere på deres kunder.

Anderledes er det ikke for Flatlist, siger stifter og ejer, Kasper Space, i en pressemeddelelse.

”Vi tror på, at fremtiden handler om at opbygge en tæt og troværdig forbindelse til dem, der deler samme grundlag. Dette fællesskab skal inspirere og udvikle både Flatlist og vores ligesindede. Derfor åbner vi op for noget nyt.”

Butikken, som også vil blive kombineret med kontorlokaler og dermed nærmere kan kaldes et slags studio, kommer til at ligge på Kronprinsensgade 6B i Indre By og er lavet i samarbejde med den danske designduo Krøyer-Sætter Lassen samt +Halle, Kvadrat Textiles, Akuart, Stilling og Kilo Akustik til interiør- og lydsystemer.