scroll-down

Er den moderne fodboldspiller et seriøst bud på tidens stilikon?

Tendensen er tydelig: Modeentusiastiske fodboldspillere bliver på stribe indlemmet i industriens snævre cirkler. Og det er med god grund.

Af Madison Guldborg
Foto: Getty Images
Mode Euroman

Historisk set har fodboldspillere ikke været kendt for deres moderigtige sans. Og når man tænker på stilen forbundet med tidens stjerner, fyldes hovedet med ubønhørligt stramme jeans, farverige T-shirts og logomaniske toilettasker. Sagt helt kort: dårlig stil.

Selvom fodboldverdenen stadig er leveringsdygtige på nogle af de ringest klædte mænd, er det på sin plads at slå et slag for de nye stilikoner, som lige nu blomstrer op som undtagelser for reglen.

Førhen ville man nok kun nævne en af fodboldens første og største stilikoner, David Beckham, når der skulle diskuteres moderigtige fodboldspillere. Beckham har dog ikke haft støvlerne på siden 2013, så banen har længe været kridtet op til et nyt kuld.

På mange måder er den nye generation af fodboldspillere begyndt at udvise personlighed i flere facetter af deres karrierer, og de følger ikke længere kun den ensformige formel af træning/konsolspil/søvn. Manchester Uniteds Marcus Rashford er det klareste eksempel herpå: Han engagerer sig socialpolitisk, har oprettet en fond og er fornylig også blevet ambassadør for det britiske traditionsmærke Burberry.

Sociale medier har gjort det muligt for fodbolden at krydse over i andre kulturer, og særligt på beklædningsfronten har der været voksende engagement. Hvilket altså ikke er gået modeindustriens næse forbi. Flere high-end-mærker står i kø for at beklæde fodboldens nye stjernetalenter, om det så blot er til en uges badeferie, til storslåede events som Ballon d’Or-uddelingen eller pre-match.

Paris Saint-Germains stjernespiller Kylian Mbappé var blandt andet at finde i top til tå Dior, da han modigt troppede op i et sort jakkesæt til novembers Ballon d’Or. Mbappé er også fornyligt blevet Dior Hommes nye globale ambassadør, hvilket er svært at fortænke det franske modehus i. Over 67 millioner mennesker følger med i, hvad den hurtige franskmand lægger op på Instagram. Til sammenligning følger 37 millioner med hos Dior.

Se, hvad vi ellers skriver om: Herremode og Fodbold