Der er noget æstetisk besnærende ved kokkefaget, som det lægger sig i krydsfeltet mellem bistert håndværk i varme miljøer og den reneste elegance. Du kan blot forestille dig en helt hvidklædt kok stå og slynge pasta i en lille countrypan fra De Buyer, som var det noget, vedkommende var født til at gøre.  

Men selvom der muligvis ikke er noget decideret nyt i, at det gastronomiske fag i dag indtager en anden og mere ophøjet position i populærkulturen, end det gjorde før i tiden, er der stadigvæk sket noget det sidste år. I hvert fald når vi taler om den gastronomiske verdens æstetiske side.  

Udviklingen har været undervejs i et stykke tid – man kan måske endda argumentere for, at den er en del af den påtagede ’vi spiser deleretter på fake vintage-tallerkener og drikker naturlig vin af små glas, mens vi hører 80’er-funk- og world-musik’-afslappethed, der har ramt restaurationsbranchen de seneste år – og der er blevet skrevet om ’chef core’, før tv-serien ’The Bear’ løb over skærmen for første gang sidste år. Ikke desto mindre virker serien med Jeremy Allen White i rollen som Carmen ’Carmy’ Berzatto i spidsen, hvis tætte forhold til menswear vi har beskrevet her på siderne (vi har også skrevet om en omelet med en bizar ingrediens), til at have været en kraftig katalysator for, at modeverdenens udspilede øjne har fået et nyt fokus.

Hvis vi starter på de sociale medier, er det oplagt at pege på smørmanden Thomas Straker, der har skabt en seriøs følgerskare på at lave alverdens smørblandinger – fx kyllingeskindsmør, cacio e pepe-smør eller brændt skalotteløg-smør – i hurtigt klippede videoer med et ’uhmmm’ til sidst. Sidste år åbnede han sin egen restaurant i Londons Notting Hill-kvarter med navnet Straker’s, og her er alle ansatte iklædt uniformer fra det velrenommerede, britiske herretøjsmærke Oliver Spencer.

Samme Oliver Spencer har også brugt en anden britisk Instagram-madpersonlighed, den evigt glade landmand Julius Roberts, i en kampagne.

Tilbage i London har den legendariske ’nose to tail’-restaurant St. John samarbejdet med Drake’s, der er talk of the town på herretøjsscenen i disse år, som først startede med en frokost mellem ejerne af St. John og Drake’s, hvilket der kom et ret hyggeligt interview ud af, og som i år udviklede sig til en decideret kollektion.

Herhjemme har vi tidligere set Noma samarbejde med Norse Projects og Dr. Martens om sko til deresbesætning, men det seneste eksempel på krydsningen mellem mode og mad – eller drikke er det faktisk i dette tilfælde, men det tæller stadigvæk – er samarbejdet om en lille minikollektion mellem Another Aspect og kaffevirksomheden La Cabra, der også har et hjørne i Another Aspects butik på Møntergade i København K.

Og apropos Another Aspect havde de også tidligere på sommeren inviteret Pierce Abernathy (hvem der også har samarbejdet med mærket Story MFG), der ligeså er Instagram-kok – ja, de er i høj kurs for tiden – til at lave mad i deres butik iført deres tøj.

Var han så iført Birkenstocks Boston-model? Nej, men det kunne han lige så godt have været, for ingen sko eller beklædningsgenstand danner bro mellem tøj og mad på samme måde som Birkenstocks altædende monster af en sandalsko, der egentlig først var kokkenes, men nu er alles. (Vi spår, at du vil se flere og flere gå i en art franske havesko fra Gardenheir som en naturlig udvikling fra ’Boston’). Hvilket igen minder os om, at medarbejderne på københavnske Italo Caffé for nylig fik tildelt særlige personalesko fra italienske Diemme.

Vi er næsten ved at være i mål, men der er stadigvæk et par eksempler, som er værd at nævne. Fx er der Matty Mathelson, tv- og rigtig kok, som også spiller en rolle i ’The Bear’, der sidste år søsatte sit eget brand Rosa Rugosa, fordi han manglede stilrent og funktionelt tøj, som han selv kan passe. Matty Mathelson er en stor fyr, og derfor går størrelserne hos Rosa Rugosa også hele vejen op til 4XL.

Vi må heller ikke glemme det britiske mærke Service Works, der rent faktisk er sat i verden for at lave kvalitetskokketøj, som også kan bæres uden for køkkenets ukurante vægge.

Det giver på mange måder mening, at mad- og modescenen læner sig ind over bordet og mod hinanden, når man ser det, der kommer ud af romancen. Begge verdener er besatte af æstetik, men i denne specifikke coredeles der også en kærlighed for brugbarhed, eller utility, hvis vi skal tale i modetermer. Chef core byder nemlig på robust, men også let workwear-tøj, der er lavet til at blive brugt – alle andre steder end i køkkenet.

Herunder har vi udvalgt en række ting, der vil få dig godt i gang med at ligne en kok på afveje.

Mfpen.jpg.jpegMfpen ’Easy Trousers’ til 745 kr.


ANOTHER_Shirt_2.1_Natural__1_1500x.jpg.jpegAnother Aspect ’Another Shirt 2.1’ til 1.500 kr.

Carhartt WIP.jpgCarhartt WIP ’Terrell SK Pant’ til 1.000 kr.

Birkenstock.jpg

Birkenstock ’Super-Birki’ til 600 kr.


Tekla.jpg.jpegTekla ’Pyjamas Short Sleeve Shirt’ til 1.195 kr.

Aspesi.jpg.jpegAspesi ’Cotton Garbardine Shirt’ til 2.000 kr.

Uniqlo.jpgUniqlo U ’Oversizes T-shirt’ til 200 kr.

Vinnys.jpgVinny’s ’Strapped Mule’ til 2.100 kr.