Faktisk startede det danske streetwearmærke som et kunstprojekt mellem de tre barndomsvenner Benny Kusk, Rasmus Jacobsen og Jesper Holm i 1999. De havde alle været en del af Silkeborgs graffiti-miljø. Men før de så sig om, begyndte de kreative venner at male med deres spraydåser direkte på T-shirts, puttede tøjet ned i hjemmelavede trækasser og sendte dem i et stort antal til Japan, hvor man var meget imponeret over produkterne.
”Vi havde aldrig sat os ned og sagt: ’Nu laver vi et tøjmærke’. Det udviklede sig bare,” har Benny Kusk sagt til Euroman i et tidligere interview.
Annonse
Som et visitkort lagde Le Fix en særlig dukke uden ben ned i hvert enkelt kasse med tøj. Dukken, der fik navnet Kaj, er siden blevet Le Fix' mascot og logo.
Kaj spiller også en særlig rolle i Le Fix' nye eksklusive kollektion, der markerer, at mærket nu kan fejre 20 års jubilæum.
"Logoet for kollektionen illustrerer Kaj som han startede, hvordan han ser ud i dag og hvad han kan blive til i fremtiden," lyder det i en pressemeddelelse fra Le Fix, der udover at lave tøj også har et kunstgalleri og en tattoosalon.
Den nye jubilæumskollektion, som består af T-shirts, hoodies og en totebag, bliver kun solgt igennem Le Fix og Storm og dropper 1. november.
Jeg har kun lært halvdelen af, hvad min far kunne med sine hænder. Og mine børn har lært mindre end halvdelen. De kan ingenting. Jeg tror, det vildeste, de kan, er at binde deres snørebånd. Det, tror jeg, kan være roden til noget af den mistrivsel, vi oplever.