Sponsoreret af Labfresh

Det er innovationen og teknologien, der kendetegner de ting, vi omgiver os allermest med. Tag telefonen, bilen eller computeren som de åbenlyse eksempler. Alle har de været præget af innovation i en sådan grad, at 90’er versionen fremstår håbløst gammeldags.  

Samme præmis har dog aldrig gjort sig gældende for herreskjorten – selvom de fleste mænd har et par stykker hængende i garderoben, mens den for mange udgør en fast del af den daglige arbejdsgarderobe. Alligevel skal vi helt tilbage til 1960’erne, da herreskjorten sidste gang blev præget af innovation. Det var, da man opfandt de såkaldte non-iron skjorter. Skjorter, der var fabrikeret i et relativt rynke-resistent materiale.

”Tøjproduktionen har stået i statisk tomgang de sidste 70 år, mens resten af verden har haft travlt med at innovere. Jeg er alvorligt bange for, at vi om 10 år sidder i selvkørende elbiler iført gamle bomuldsskjorter, der skal vaskes dagligt,” siger Kasper Brandi, der sammen med sin hollandske kæreste, Lotte Vink, har stiftet tøjvirksomheden LABFRESH.

intext.jpg

Her har ambitionen først og fremmest været at ændre forbrugsmønstrene gennem en produktion af tøj, der ikke skal vaskes så ofte, og som derfor holder længere. På den måde gør LABFRESH også miljøet en lille tjeneste, fortæller Kasper Brandi.

”Det er den eneste måde, hvorpå vi kan reducere den skade, tekstilproduktionen gør på miljøet. Ved at anvende de nyeste teknologier udvikler vi tøj, der holder markant længere end traditionelle bomuldsprodukter.”

intext-1.jpg

Skjorte til to millioner kroner

For LABFRESH betyder det i praksis en relativ plet- og lugtfri bomuldsskjorte og T-shirt, der ved hjælp af en række nye tekstilbehandlinger manipulerer molekylerne i bomuld, så skjorten får en beskyttende overflade, der afviser væske uden at gå på kompromis med åndbarheden.

Kasper Brandi og Lotte Vink lancerede i første omgang projektet på crowdfunding-sitet Kickstarter. Det blev en succes, da den intelligente skjorte blev det mest støttede danske modeprojekt i Kickstarters historie. Det ambitiøse iværksætter-par gæstede i sidste sæson DR’s iværksætterprogram ’Løvens Hule’, og her var hele panelet af ’Løver’ da også ekstraordinært glade for konceptet.

Det blev nuværende uddannelses- og forskningsminister, Tommy Ahlers, der med en investering på 600.000 kroner for 15 procent af virksomheden løb med titlen som ’lead investor’.

Investeringen steg senere til 1.500.000 kroner med hjælp fra en investeringsfond i Dubai og en direktør i Danfoss, så Kasper Brandi og Lotte Vink oven på deres medvirken i programmet endte med at rejse over 2 mio. kroner. I dag har de solgt 40.000 skjorter og T-shirts til 98 lande, hvilket gør dem til Europas største producent af intelligente skjorter.

intext-2.jpg

67.000 input til det perfekte fit

Teknologi og nye forbrugsmønstre er selvfølgelig alt sammen rigtig fint, men der er trods alt stadig tale om tøj, der skal være moderigtigt og komfortabelt. Det har de to iværksættere dog været mindst ligeså opmærksomme på.

Kasper Brandi, der i forvejen var medstifter af Cloakroom, en personal shopping service for mænd, kunne gennem virksomheden indsamle en enorm mængde data i forhold til det perfekte skjorte-fit.

”Vi har bogstaveligt talt brugt data fra 67.000 mænd, i vores Cloakroom database, som vi bruger i udviklingen af vores produkter i Schweiz og Portugal. Her samarbejder vi med de dygtigste væverier, og vores skjorter og T-shirts er derfor vævet i 100 procent bomuld,” fortæller han.

portugal-fabrikant.jpg

Og LABFRESH’s skjorter og trøjer føles da også overraskende bløde og luksuriøse. Hverken materiale eller udseende afslører, at der er tale om en avanceret/high-tech/væskeafvisende skjorte. Det ses først, når du har gjort forsøget selv, og med egne øjne kan se, at ja, kaffen løber faktisk af skjorten uden at plette. For LABFRESH har det været et krav, fortæller Kasper Brandi. 

”Vi ønsker ikke at bruge vores tid på middelmådige produkter. Starter vi med at udvikle et produkt, så er præmissen, at vi skal mene, at det er markant stærkere end de bedste i branchen.”

Baseret på den hidtidige succes bliver det spændende at se om LABFRESH får succes med at skabe en ny generation af intelligent herremode - fundamentet for succes er i hvert fald lagt.