Velkommen til det nye Euroman Premium – mere originalitet til dig

Modeposten: Nyt lovende, dansk tøjmærke: ”Nu har vi set nok strikhuer og fuldskæg, det er tid til at mænd finder deres egen unikke stil”
Forsangeren fra Scarlet Pleasure Emil Goll klædt i det nye mærke Tonsures kollektion til designpris.

Modeposten: Nyt lovende, dansk tøjmærke: ”Nu har vi set nok strikhuer og fuldskæg, det er tid til at mænd finder deres egen unikke stil”

I denne uge stiller vi skarpt på to nye danske tøjmærker, hvor det ene er er blandt de nominerede ved DANSK Magazine og Magasins designtalent-pris. 

Men der er også spændende nyt fra det engelske cykeltøjmærke Rapha, der åbner butik i København, og så kan du se, hvordan en sneakersamling til fem millioner kroner ser ud. 

LÆS OGSÅ: Sådan kommer du velklædt i gennem det danske skodvejr

Lad os kigge nærmere på ugens vigtigste stil- og designyheder. 

Danmarks nye tøjmærke vil konkurrere med Acne og skabe mere personlig stil hos mænd

Tonsure er et nyt seriøst, dansk tøjmærke med en solid brancheerfaring og store målsætninger. Bag mærket står den tidligere Maison Margiela-designer, Malte Flagstad, og salgs- og marketingansvarlig Adam El-Zayat Hjorth, som tidligere har arbejdet for AIAIAI og Henrik Vibskov. 

Indtil videre har de primært fået hul igennem til udlandet, men i løbet af efteråret vil deres første produkter komme i Wood Woods butik i København, og til foråret vil deres kommende kollektion komme i Soulland-butikken. Prismæssigt ligger de på samme niveau som Acne, Carven og Kenzo med skjorter fra 1.400 og sweatshirts fra 1.300 kroner. 


Tonsure AW15

Malte Flagstad arbejdede som designer for det anerkendte franske modehus i to år, men sagde selv op, fordi det var tid til luftforandringer. Efter en længere inspirationsrejse til Japan tog han fat i Adam El-Zayat Hjorth, som var en gammel ven tilbage fra deres fælles fortid i reklamebranchen. Malte ville have Adam med på et nyt tøjprojekt, da han allerede havde den første kollektion færdig på papiret. Kort efter startede de Tonsure. 

Hvorfor har i valgt navnet Tonsure, som er den engelske betegnelse for munke-frisyren?

"Munke barberer toppen af deres hoved for at komme tættere på gud og et fællesskab. Med Tonsure ville vi gerne skabe et fællesskab, som folk føler sig en del af, når de går i vores tøj. Derfor skal vores tøj også skille sig lidt ud, så man kan opnå denne fællesskabsfølelse. Og så syntes jeg det lød godt og så godt ud rent grafisk."

Hvordan er det at arbejde i et anerkendt modehus som Maison Margiela – det er jo meget lukket for offentligheden?

"Det kan virke hemmeligt, men indvendigt er det hele meget åbent. Det var skide sjovt og lidt som en legestue, og der blev eksperimenteret mere end andre stedet. Alle kunne komme til orde, og hvis en praktikant fik en god idé blev det også til noget. 

Vi var et meget lille team og oftest kun to mand til at udarbejde en kollektion. Det gode ved det er, at man har en meget stor berøring med hele kollektionsudarbejdelsen. De fleste steder sidder man fx kun med kollektionens skjorter eller bukser. 


Tonsure AW15

Det dårlige ved strukturen var, at vi simpelthen var for få mennesker. Presset på os var sindssygt stort, da forventningerne til os var store. Af dem som var en del af teamet for tre år siden, er der kun én tilbage i dag. " 

Du er uddannet på Central Saint Martins i London, som beskrives som en af verdens bedste designskoler, hvilke fordele giver det at komme derfra?

"Der bliver ikke stillet spørgsmålstegn ved ens uddannelse, når man fortæller, hvor man er fra, da alle kender skolen. Derudover bliver man presset vildt meget, mens man studerer der og lærer at stille kritiske spørgsmål til sit arbejde gennem. Er det godt nok? Kan jeg stå inde for produktet? Og hvordan kan jeg gøre det bedre? 

Der var mange, som ikke brød sig om stilen, og flere brød sammen og stoppede. Det var ikke altid sjovt at være i det, men det har gjort mig stærk og selvkritisk, og jeg har lært at præstere mit ypperste. 

Om det var, fordi jeg kom fra Central Saint Martins, at jeg blev ansat få måneder efter jeg var færdig, kan man jo aldrig vide med sikkerhed, men det i hvert fald ikke gjort mine muligheder dårligere. Selvfølgelig kigger alle på uddannelses- og praktiksted."
 
Hvem er jeres konkurrenter?

"Jeg ville ønske, at jeg kunne sige Acne. Men det er selvfølgelig urealistisk at konkurrere med dem på nuværende tidspunkt. Men de har også været et lille firma en gang. At de er nået dertil, hvor de er i dag, er forbilledligt. De har skabt et klart brand, som de ikke går på kompromis med, selvom de er blevet store og meget udbredte. Man kan både lave et vildt og eksperimenterende og et helt afdæmpet outfit af deres kollektioner."

Hvem laver i tøj til?

"Til mænd i aldersspekteret 20 – start 40’erne. Alt afhængigt af, hvor modig han er. Vores tøj er til manden, som har selvtillid nok til at diktere sin egen stil og skabe sit eget udtryk. Derudover er han interesseret i at gå skridtet videre end de fleste og gå op i de lækre materialer eller den lille detalje." 


Tonsure AW15

Hvis du skulle give et godt råd til de danske mænd om påklædning, hvad skulle det så være?

"Prøv at gøre jeres påklædning mere personlig, så vi ikke ligner hinanden alle sammen. Man behøver ikke skille sig helt vildt ud, men det sker ofte, at jeg tænker, 'der skulle så lidt til før du var helt gennemført, men i stedet ligner du bare alle andre'. Man kunne fx tage en kraftig farve på, det klæder faktisk de fleste, men alle er bange for farver. Danske mænd bør turde lidt mere. Og så skal de danske mænd til at smide strikhuerne og fuldskægget. Dem har vi vist set rigeligt til."

Til DANSK Design Talent – Magasin Prisen skulle i designe tøj til Scarlett Pleasure, hvordan var deres stil?

"De går egentlig ret traditionelt klædt, noget jeg prøvede at vende lidt på hovedet med mit tøj til dem. Og de er ikke så eksperimenterende, som nogle måske tror. Men jeg synes de går cool klædt." 

Danmarks største designtalent skal findes

DANSK Design Talent – Magasin Prisen er netop skudt i gang, og folk kan nu stemme på de nominerede, hvor netop Tonsure er i blandt. I alt deltager fire talenter om at vinde den anerkendte designpris, der er skabt af DANSK Magazine og Magasin. 

Et panel bestående af særligt udvalgte branchefolk og medier har valgt de fire designtalenter, som konkurrerer om præmien på 500.000 kroner og et show under Københavns modeuge i januar. 

De fire talenter har hver fået tildelt en mentor i form af en etableret designer eller kreativ direktør, samt en dansk sangartist, som de skal lave fem outfits til. 

Vinderen findes på baggrund af to afstemninger. Stemmerne fra online-afstemningen lægges sammen med stemmer fra dommerpanelet. Kåringen finder sted ved et stort event torsdag d. 22 oktober. 

Her er de fire nominerede designtalenter:



Maikel Tawardos, mentor: Peter Ingwersen, artist: Navneløs



Nicholas Nybro, mentor: Bitte Kai Rand, artist: Saint Cava



Tatiana Andersen Camre, mentor: Julie Fagerholt, artist: Anya



Tonsure, mentor: Soulland, artist: Scarlet Pleasure
 
Læs mere om de nominerede her, og husk at afgive din stemme.  

Rapha åbner en pop-up butik i København

Det mest stilsikre cykeltøj og udstyr kommer til Danmark, når Team Sky-sponsoren Rapha åbner en pop-up butik og cykelklub i København fra den 30. september til 10. oktober. Udover, at man kan komme ind i butikken og købe noget af det lækre cykeltøj, kan man også deltage i forskellige events og cykelløb. 

Der vil blandt andet blive afholdt særlige cykelløb kl. 17 de fleste hverdage. Derudover vil der blive afholdt akustisk koncert, når den svenske sanger ’Easy October’ besøger butikken på lørdag den 3. oktober. Da der er begrænset plads i butikken, er det nødvendigt at tilmelde sig de forskellige events på forhånd. Det kan du gøre lige her

Butikken vil ligge på Antonigade 2, 1106 København K og åbner onsdag den 30. september kl. 10.00. 

Her er et par favoritter fra Raphas nuværende kollektion:



Rapha Long Sleeve Club Jersey til 1.200 kr.



Rapha Classic Jersey til 1.100 kr. 



Rapha Lightweight Cap til 250 kr. 

Danmarks nye streetwearmærke er skabt af ægte gadefolk

Lustful er navnet på det helt nye streetwearmærke, som er etableret af Rune Glifberg, Claus Gasque og NC Stormgaard. Tre vidt forskellige personligheder, men med en fælles kærlighed for den uprætentiøse livsstil uden rammer og regler. 

De tre makkeres venskab går tilbage til det københavnske skateboardmiljø i 90’erne, hvor grundstenen for den tilbagelænede livsstil, de er inspireret af blev lagt. 

Med deres baggrunde som henholdsvis tøjproducent, professionel skateboarder og grafisk designer har de kunne byde forskelligt ind på det første resultat, som indbefatter seks forskellige styles.

Lustful er mere end et tøjfirma og har flere spændende projekter i støbeskeen, som ifølge dem selv, henvender sig til alle uhøjtidelige eksistenser. 



Lustful The BDK Long Sleeve T-shirt til 399 kr. 



Lustful The TURK L Classic Snap back baseball cap til 299 kr.

Sådan ser en 5 millioner kroners sneaker-samling ud

Business-eksperterne fra Forbes har lavet en fed video med sneaker-entusiasten Mark 'Mayor' Fareses helt urealistiske store samling af sneakers. Han har over 3.000 par i samlingen, hvor det dyreste par, er at par Undefeated X Air Jordan 4 sneakers til 167.000 kroner. Ellers er samlingen selvfølgelig fyldt med ekstra limited-edition modeller, som vi andre aldrig kommer i nærheden af. 



Elegante og budgetvenlige ure

Der er design-festival i London i disse dage, og her har det Hong Kong-baserede urmærke VOID, netop vist to helt nye ure frem. De fortsætter i deres sædvanlige minimalistiske stil og leverer et meget stilrent design, som vi er vilde med i Skandinavien.



VOID har et særligt forhold til netop Skandinavien, da de har opkaldt de to nye modeller efter ravnene ’Hugin’ og Munin’ fra Skandinavisk mytologi. Begge modeller koster 1.535 kroner, men er kun lavet i 200 eksemplarer. Så du skal være hurtig, hvis du skal have fingrene i de nye ure



LÆS OGSÅ: 12 Instagram-profiler alle sneakerfans bør følge

LÆS OGSÅ: Få stilen fra din yndlings-serie

LÆS OGSÅ: Klassisk efterår: 17 nye og varmere skjorter