Hvorfor har I lanceret et tøjmærke?

”Det er i virkeligheden på høje tid. Blandt vores ’følgere’ har der været stor efterspørgsel efter tøj, vi har designet, og det her specifikke projekt har været undervejs i halvandet år. Vi har været meget på bagkant af merchandise-efterspørgslen, men vi ville gerne lave noget andet, end det vi havde lavet i DR og P3-tiderne, hvor det bare var en standardiseret t-shirt med et logo på. Det måtte godt være lidt mere unikt.

Når man er autodidakt indenfor feltet, kan det godt komme lidt som et chok, hvor besværligt det er at designe tøj, fordi der er så mange processer. Min kammerat Rasmus Storm har hjulpet med at lave en advertorial, men ellers har vi ikke rigtig fået hjælp udefra.”

Hvorfor hedder mærket ’Signs Of Distress'?

”Da vi var i USA, bed vi mærke i, hvor mange i sydstaterne, der vendte det amerikanske flag på hovedet. Det var for at udtrykke, hvor rasende utilfredse de var med den daværende Obama-administration. Vi har senere oplevet samme tendens i New York og Los Angelses, selvom vreden var rettet mod nogle helt andre mekanismer. ’Signs Of Distress’ dækker over en folkelig utilfredshed med situationen i den vestlige verden.

Vi ville gerne involvere Stars and Stribes, men det amerikanske flag er jo så eksponeret, at det er svært at gøre noget nyt med det. Derfor kunne vi lige så godt følge en 100 år gammel tradition med at vende flaget på hovedet på vores jakker.”

Hvad er historien bag parka-jakkerne?

”Vi synes jo, at jakkerne har en rigtig god historie. Jeg har en god ven, der er tidligere jægersoldat i det danske forsvar i Afghanistan og for tiden begår sig som livvagt i Kabul. Her faldt han over en stak amerikansk producerede GoreTex-militærjakker, som amerikanerne havde brugt i en ørkenkrig i Afghanistan. De var kommet i overskud, så han tog en stak med hjem til mig, fordi han ved, at jeg elsker snittet og udtrykket i gamle militærjakker. Jeg havde dem liggende i noget tid, gav nogle væk til venner og bekendte, indtil det gik op for os, at vi kunne redesigne dem i vores egen ånd. Siden min kammerat fået fløjet nogle flere jakker fra Kabul til Kongeriget for os.”

Udover det amerikanske flag er også EU's flag syet på jakkerne. Hvad er symbolikken bag designet?

”Designet er jo et udtryk for situationen i den del af verden, vi lever i, hvor utilfredsheden med den Europæiske Union er voksende, mens USA er et full-blown galehus, nu mere end nogensinde. Vi ville gerne indfange den verdenssituation, fordi vi lever i en tid med voksende politikerlede, og vi er jo formet af den situation, om vi vil det eller ej. Designet vælger jo ikke som sådan side, så folk må selv tolke det, som de vil.”

Du og Esben Bjerre kommer fra to ret forskellige stiltraditioner, tør jeg godt sige – hvordan har det været at skulle finde fælles fodslag i designprocessen?

”Som det er med så mange af de ting, vi laver, så er fælles fodslag lig med mit fodslag. Det er jo ret åbenlyst, at det ikke ligefrem er Esbens silhuetter, vi har arbejdet med. Men det har været uundgåeligt at skulle vælge side, når vi netop har ville hæve os over at lave en standardiseret t-shirt eller trykke vores logo på et par trusser fra Kvickly.

Det er lidt samme øvelse, som Outkast måtte lave, da de tydeligt deklarerede, at pladens A-side var André 3000’s udtryk, mens B-siden var Big Bois udtryk. I denne omgang har vi valgt mit udtryk, men næste gang kan det sagtens være, at det bliver skjorter og blazere, vi designer. Arbejdsprocessen med de her jakker har været speciel, fordi Esben, måske for første gang i vores lange samarbejde, har været lidt med på en badebillet. Fordi det har været så meget i min boldgade, har jeg sørget for de fleste aspekter af produceringen.”

Så der kommer mere tøj?

”Det tror jeg. Et andet vigtigt aspekt er, at vi, tro eller ej, er meget miljøbevidste, og bliver lige så forargede som alle andre, når vi hører om, hvordan H&M eller Zara brænder tonsvis af ubrugt tøj af. Vi vil allerhelst lave genanvendt tøj, og de her jakker var sikkert også bare blevet brændt af bag et eller andet krigstelt i Kabul, hvis vi ikke have hentet dem til Danmark. Vi vil reproducere tøj, der allerede er lavet, så hvis Burberry har en masse trenchcoats til overs, skal de bare skrive. Så laver vi en kollektion, som Esben kan være lidt mere inde over.”

Jakkerne er nummererede. Er det for at skabe lidt ekstra hysteri omkring lanceringen?

”Det er det jo uvægerligt. Men det er også ud fra en personlig præference. Jeg kan godt lide, at tøjet har et personligt præg, og man ved, hvilken i rækken man ejer. Det er jo ikke bare et masseproduceret produkt. I første omgang blev der sat 20 jakker til salg, og logoerne er syet på i hånden af to unge mænd fra København, der hedder Mads og Mikkel, mens den endelige produktion foregår i Ishøj. Selvom jeg er blevet for gammel til at tale om hype og den slags, så er det jo et unikt produkt med en god historie, så jeg synes godt, vi kan tillade os at nummerere jakkerne.”

Hvorfor har I brugt Orgi-E som én af modellerne i jakkens advertorial?

”Det er simpelthen fordi, Emil (Simonsen, eller Orgi-E, red.) ligner en græsk Gud, der lige er steget af et krigsskib i ’Iliaden’. Derudover vil vi gerne holde det hele i egne rækker. Det giver mening for at bruge modeller, der i forvejen er en del af vores tætteste vennekreds. Og så er jeg personligt lidt træt af alle de androgyne modeller, der altid tegner modebilledet udadtil. Emil er en rigtig mand, og jakken klæder ham.”

Det nyeste parti forventes sat til salg ”i løbet af et par uger”. Jakkerne er unisex, og koster 3.000 kroner stykket. 

LÆS MERE: Kanye West lancerer Yeezy X Pornhub-merchandise

LÆS MERE: Ugens mode-overblik: Omega laver nyt Speedmaster-ur i begrænset udgave for at fejre Hodinkee

LÆS MERE: Her skal du handle, hvis du ikke gider ligne alle andre