DA DET DANSKE ur-mærke Linde Werdelin i 2016 lancerede deres in-house platform for køb og salg af brandets brugte ure under navnet Vintage, var danskerne det første etablerede ur-brand til at kaste sig over genren.
Dengang var markedet for brugte ure dengang ikke noget, som den schweiziske ur-industri havde fidus til. Det var for ufint og rodet til en branche med hvide handsker. At sige, at tingene har ændret sig siden 2016, ville være en underdrivelse.
Ifølge analyser foretaget af konsulentbureauet McKinsey har brugte ure oplevet en årlig vækst siden 2019 på 8-10 procent.
Det er så opsigtsvækkende tal, at selv konservative aktører ikke kan ignorere det. De fleste ur-brands er stadig lidt fine på den og foretrækker termer som ’pre-owned’ eller værre endnu, ’pre-loved’, når de skal tale om det.
Men måske er det ikke underligt, at man vælger sine ord med omhu, når man sælger brugte ure, der skal bevare en aura af luksus.
Eee Gee fik den tvivlsomme fornøjelse af at spille på Northsides teltscene midt i eftermiddagssolen. Det forhindrede ikke det aarhusianske publikum i at overgive sig til den stordrømmende, men generte sangerind…