46 år, filminstruktør. Fik sit gennembrud med ’En kærlighedshistorie’ og har siden instrueret bl.a. ’Edderkoppen’, ’Prag’, ’Flammen og Citronen’ samt afsnit af tv-serierne ’Taxa’ og ’Rejseholdet’. Har ca. 75 jakkesæt.

Mit første jakkesæt fik jeg, da jeg var 16 år gammel i 1982. Jeg er vokset op på Møn og havde set det på en tur til København i Magasin. Det var et Matinique-jakkesæt med hvid jakke og sorte bukser i noget stretch-stof. Det kostede 1.000 kr. Jeg kan huske, at da jeg tog det på første gang, sad det rigtig godt, og det var med til at stive min identitet af som mand. Jeg havde pludselig en form at identificere og formulere mig ud fra. Jakkesættet hjalp mig fra barn til voksen – det var den følelse, jeg havde.

Min familie havde en ødegård i Sydsverige, hvor vi kom meget, da jeg var barn. Der lå en svensk skrædder midt ude i skoven et par kilometer væk. Min far fik altid syet jakkesæt hos ham. Engang i midten af 70’erne – jeg har været ca. 10 år – kan jeg huske, at min far og jeg tog ned til skrædderen for at hente et jakkesæt. Jeg sad i bilen og ventede, og så kom min far ud i et lyseblåt jakkesæt. Det lignede noget, John Travolta kunne have haft på i ’Saturday Night Fever’. Han stod der midt i den svenske skov med brune blade på jorden, tændte en cigaret, og jeg syntes, at det så sindssygt cool ud. Jeg har stadig den jakke.

Man skal ikke tage for mange chancer med et jakkesæt. Du kan godt købe et rødt, men så ender du med at bruge det et par gange, og så er det dødt. Hvis du køber et hvidt, er du en cheesy mother fucker. Der er en kultur forbundet med jakkesæt, som man er nødt til at respektere. Et jakkesæt er fedt i detaljen. Det er måden, lommen vender på, måden, reverset er syet på.

Første gang, jeg havde det jakkesæt på, jeg er fotograferet i, var jeg lige kommet hjem fra skrædderen. Jeg havde taget på i vægt, siden jeg blev målt op, så det sad meget stramt. Jeg skulle til Lone Scherfigs fødselsdag, som hun holdt på Det Kgl. Teater. Under middagen gik jeg på toilettet, og da jeg kom tilbage, revnede bukserne, da jeg satte mig ned. Jeg kunne ikke rigtig mærke, hvor stor revnen var, men jeg fandt ud af, at den var ret stor. Resten af aftenen prøvede jeg at stille mig op ad baren eller en mur, så jeg kunne skjule hullet med jakken.

Hvis man har et jakkesæt på og er enormt bevidst om det, har man et problem. Et jakkesæt skal bare være noget tøj, man tager på. Det skal føles naturligt og rigtigt på din krop. Samtidig skal det præsentere dig godt. Hvis de to ting er i orden, skal du købe det.

LÆS OGSÅ Sådan går jeg klædt: Thomas Blachman

LÆS OGSÅ Verdens bedst klædte journalist