Øvelsen er kendt nok. Man ruller et nyt bilmærke ind på markedet som en trojansk hest, der alene slår på prisen. Og så hæver man stille og roligt kvaliteten og priserne, indtil man matcher de andre mærker for til sidst også lige at præsentere nogle topmodeller, der kan løfte prestigen.

Det var sådan, japanerne fik plads på det europæiske bilmarked i 1970’erne, og det var sådan, koreanerne kom ind tyve år senere. Nu er sidstnævnte nået til det punkt, hvor de også gør krav på noget respekt. Tag bare sportscoupeen Kia Stinger, der netop er kommet til landet. Eller tag Hyundai i30 N Performance, som er Hyundais pendant til Golf GTI.

Bilen er tegnet i Europa og ligner i forvejen en mellemting mellem bestsellerne Golf og Peugeot 308. Til racer-versionen har man på samme måde hentet Albert Biermann, der har årelang erfaring fra BMW’s M-afdeling, som garant for lir og køredynamik. Og i30 N Performance er da også en bister, lille sag at se på. Altså lige bortset fra den babyblå lakering, som Hyundai har valgt som signaturfarve til deres performance-biler. Den er tæt på det nuttede og vil dermed sikkert udfordre en del af de mere macho-higende kundetyper på maskuliniteten.

Resten af bilen er til gengæld ikke for børn. 275 hestekræfter, seks supertætte gear og en tilsvarende manuel håndbremse til at vende med. Plus brølende sportsudstødning, benhård undervogn og 19-tommer fælge. Hyundai mener det alvorligt – og det skal du nok også gøre for selv i Normal-indstillingen vægter I30 N sport over komfort.

Til gengæld sidder du også med en fed følelse af at køre en bil, der nærmest intuitivt følger dine bevægelser. De seks gear ligger tæt og præcist ved din højre hånd og det faste styretøj giver fin forbindelse til de trækkende forhjul. Giv den et speederslip i et hurtigt sving, og bagenden glider ud for at hjælpe dig rundt.

Og så har jeg ikke engang sat den i Race-mode endnu. Gør man det, får man en endnu skarpere bil – og bedst af alt en fantastisk dyb og spruttende lyd fra sportsudstødningen.

Hyundai i30 N Performance

Motor: 2.0 liter turbo, benzin
Hestekræfter: 275
Moment: 378 Nm.
Tophastighed: 250 km/t
Acceleration: 0-100 km/t på 6,4 sek.
Brændstofforbrug: 14 km/l (EU-norm).
Co2-udledning: 163 g/km.
Pris: fra 470.000 kr. (fås med 250 hk fra 400.000 kroner)

Karakter
5/6

Hvor står Hyundai i30 N så i det samlede GTI-felt? 275 heste er meget, men ikke nok til at slå  Golf R, Focus RS og Leon Cupra på papiret. Til gengæld føles koreaneren faktisk mere rendyrket. Du skal op i en RS eller en Mercedes A45 AMG for at få bedre lyd, og så sætter jeg faktisk pris på, at Hyundai i lighed med Seat har fravalgt at give bilen firehjulstræk. Det sparer vægt, og så giver det en mere levende køreoplevelse.

Derfor får den en plads i førerfeltet sammen med GTI Clubsport, Leon Cupra og Focus RS, som den eneste firehjulstrækker. Burde Honda Civic Type R ikke også være med der, tænker du? Jo, men den er simpelthen så grim, at den overskrider grænsen for, hvor langt jeg vil gå for køreglæde. At sidde i en babyblå Hyundai med skørter og spoiler er i sig selv et stort skridt at tage.

Kunne jeg se den tage permanent ophold i min indkørsel? Nej, ikke engang hos en yngre og dummere udgave af mig, men køreglæden kan ingen tage fra den. Er du til kompromisløs GTI-power med fem års garanti og startpris på 400.000, så er i30 N ligeså svær at komme udenom, som den er i trafikken.

LÆS OGSÅ: Her er politiets auto-cv

LÆS OGSÅ: Kan du huske milliardærsønnen der overtrak sin Ferrari med Supreme-logoer? Nu har han solgt den

LÆS OGSÅ: Tesla bekræfter: Der kommer snart en pickup