Det er svært ikke at holde af biler, der forkæler dig med komfort, motorkraft og prestige. Du kan have nok så meget antipati, når du ser bilen i gadebilledet, men i det øjeblik, nogen giver dig nøglen og siger: ”Værsgo, kom igen om en uge,” falder dine parader. De falder og fortsætter faldet, mens du vænner dig til marinaden af plads, hestekræfter og infotainment. Medmindre bilen er et udueligt skrummel som fx første generation af Audi Q7.

AUDI Q7 3.0 TDI

Motor: 3,0 liter V6 turbodiesel
Hestekræfter: 272 hk
Moment: 600 Nm v. 1500 omdr./min.
Tophastighed: 234 km/t
Accelleration: 0-100 kt/t på 6,5 sek.
Brændstofforbrug: 16,9 km/l (EU-norm)
CO2-udledning: 153 g/km
Pris: 1.440.000 kr.

Karakter: fem ud af seks

Hvad er det nye?
Til alt held har Audi ændret grundlæggende på konceptet for den nye Q7. Det er stadig mærkets største SUV, og der er stadig plads til syv personer. Den måler næsten også det samme, men vejer op til 325 kg mindre end sin forgænger, og det kan mærkes. Samtidig er designet strammet op med en byge af skarpe linjer og kanter, der indrammer de rigelige dimensioner i blæverfrit formsprog.
At vægttabet ikke skyldes fravær af udstyr, fremgår af en kilometerlang liste. Ud over obligatoriske afkrydsninger som komfortpakken med læder og el-sæder, er det assistentpakkerne, der tiltrækker sig vores appetit. Med såvel City- som Tour-assistentsystemerne er bilen så godt som selvkørende. Den styrer i hvert fald selv, bremser selv, orienterer sig selv og kan sågar tilpasse hastigheden efter fartgrænserne. Kører du med trailer, kan du desuden vælge endnu et system, der hjælper med at bakke og parkere, men kan vi ikke blive enige om, at folk, der belemrer vejnettet med en anhænger, selv fortjener at svede bag rattet?

Hvordan kører den?
Motorrummet er blandt de steder, hvor der for alvor er sparet vægt. Fortidens otte- og 12-cylindrede drukkenbolte er udskiftet med sekscylindrede maskiner, der gør arbejdet omtrent lige så godt. Vi kørte tre-liter diesel med 272 hk, og med sin arbejdsiver og 600 Nm mangler den hverken handle- eller trækkraft. Sammen med den ottetrins Tiptronic-gearkasse reagerer den kvikt og tilbyder samtidig en komfort, der er en V8’er værdig. Egenskaber, der følges op af undervogn og styretøj. Audi melder klart ud, at Q7 ikke er tænkt som en ekstrem terrænbil, men nærmere som en ekstra fremkommelig familiebil. Det gavner køreegenskaberne på asfalt, hvor bilen føles velafbalanceret og nærmest adræt sammenlignet med den gamle Q7’er. Nogen sportsvogn bliver det aldrig, men den tager en del mere udfordring, end man lige forventer.

Hvad siger vi til det?
Den nye Audi Q7 er ikke bare ny, den er genfødt. Omsider er Q7 blevet den luksus-SUV i størrelse XXL, som den skulle have været fra begyndelsen. Den er pænere, mere effektiv og bedre kørende end sin forgænger – og så fås den med al den ny teknologi, der gør Audi til en af de mest selvkørende biler på markedet. Fravælger du assistentsystemerne, kan du lige så godt vælge en Q5’er, men skal du have hele det teknologiske forspring med, eller har du ved skæbnens ugunst behov for syv sæder, er Q7 et godt bud. Næsten lige så godt som klassens nye førerhund Volvo XC90. Vi har ventet længe på at holde svenskeren op mod Q7 – og vi er ikke gået direkte fra den ene til den anden – men bedømt på design, luksus og plads (herunder adgang til tredje sæderække) vinder Volvoen. Smag og behag.

LÆS OGSÅ: Christian kører på cykel i hverdagen, men drømmer om en klassisk bil: "Sådan en der gør dig glad når du står op om morgenen"

LÆS OGSÅ: Sportsmode: Du behøver ikke at have talent for at se godt ud

LÆS OGSÅ: Tesla kan nu fås med filter mod biologiske våben