Som en knytnæve i en håndsyet læderhandske – Bentley Continental GT Speed er lige så lækker, som den er rå. Christian Grau har kørt den seneste version.

Fugten ligger tung i luften over vinterskoven. Himlen er grå, træerne nøgne, og jorden er dækket af brune blade og pletvis et helt tyndt lag sne. En hundelufter stopper op ved lyden af et fjernt motorbrøl fra vejen, der kløver skoven i to. Lyden stiger til en styrke, som er svær at ignorere, og i næste nu blæser en knaldrød coupé gennem landskabet. Euroman har fået fingre i den nye Bentley Continental GT Speed. Hurtigste aftapning af englændernes legendariske GT-vogn. Her i et usædvanligt farvevalg, St. James Red, der kun synes at øge bilens eksotiske udstråling.



Mange ville nok fortrække en sort, grålig eller racing green lak for at fremhæve bilens tradition. Rød er at tage bilens verdensfjerne luksus-udstråling helt ud til kanten. Du har ekstra meget overskud, når du vælger en bil til 4 mio. kr. i så markant en farve. Eller også er du bare lige så fattig på kultur, som du er rig på penge ... Vi synes, det fuldender bilen, for i vores øjne er Bentley Continental GT Speed selve materialiseringen af ordet arrogance. En bil så selvsikker og af så ulidelig god familie, at den tør være sig selv i en grad, som få andre biler vover det. Den er smuk, men den er også næsten afstumpet rå at se på, som en knytnæve i en håndsyet læderhandske. Den gør sig ikke til med besnærende linjer som en italiener, og den bøjer sig hverken for tidsånd eller klimadebat. Det er ’tag mig, som jeg er, eller lad være’. Vi vælger afgjort det første.



Lyt til motoren i Bentley Continental GT Speed her.


HVORDAN KØRER DEN?

’Superbil-præstationer og GT-komfort’, sådan beskriver Bentley selv køreoplevelsen i Continental GT Speed. Vi er næsten enige, for bilen er voldsom, men den er også tung sammenlignet med en kompromisløs italiener. I vores verden skal accelerationstiden ned under fire sekunder for at være en superbil. Bentleyen klarer 0-100 km/t på 4,2, men til gengæld tyrer den 800 Nm træk ned i asfalten ved blot 2.000 omdrejninger, og det giver en nærmest katapultagtig fornemmelse af kraftoverskud, selv når du kører den komfortabelt. Continental er skabt som en rejsevogn af Guds nåde på bred asfalt, men den er samtidig overraskende agil på en snoet skovvej. Takket være firehjuls-trækket, der hælder 60 % ned på baghjulene, har den både vejgreb og talent for snævre sving. Og takket være det nye, justerede styretøj og undervognen, der er sænket 10 millimeter, giver den dig en følelse af lethed, fasthed og feedback i rattet. Med andre ord – der er trods alt en del sportsvogn i den.



Omvendt er fysikkens love altid mere tilstedeværende i en tung bil end i en let. Det mærker du, når den skyder vægten hen over forakslen i en nedbremsning før et sving. Det føles lidt, som rullede der en meget stor blykugle ned gennem bilen. Den er lettere at håndtere, end man lige skulle tro, men den vejer stadig 2,32 tons. Som Spiderman siger: ”With great power comes great responsibility."

TIL HVEM?

Den typiske Bentley-ejer har for længst været igennem sine Ferrarier, Porscher og AMG Mercedeser. Nu har han kastet sig over Bentley, som er et mere sofistikeret og komfortabelt valg end den oplagte røde Ferrari. Eller også har han sin Bentley som et mageligt og anvendeligt supplement til en supersportsvogn eller som et sportsligt supplement til en SUV. Han er en selvgjort erhvervsmand, typisk 45-65 år gammel, der ikke skammer sig over sin succes. Han vil have de bedste oplevelser ud af livet.

HVORFOR?

Fordi GT Speed er en über-GT, håndbygget med så megen finesse og så mange kræfter, at den er helt sin egen. I forhold til konkurrenterne er det en rummelig og komfortabel bil, du ikke skal krænge dig selv ned i. Er du til superbiler med limousinekomfort, er Speed et perfekt og distingveret valg.

HVORFOR IKKE?

Øh ... spørg i banken, hvis du er i tvivl.

FOR RESTEN...

... tager det to dage alene at håndsy rattet til en Bentley. Simpelthen fordi skindet kræver så præcis opmåling og syning for at passe perfekt om rattet. Skindet til en Bentley kommer altid fra kvæg af hankøn. Det skyldes, at køerne får strækmærker og dermed en anden struktur i skindet. Stingene i Bentleys syninger måles med en gaffel for at få nøjagtig samme afstand mellem hvert sting.

Karakter: Seks ud af seks.



Se Bentley Continental GT Speed i aktion her.


TRE DETALJER


- Den nye ottetrins-gearkasse betjenes via dette rustikke greb i midterkonsollen. For at sætte bilen i gear skal du trykke på Bentley-logoet i toppen og derpå rykke det fuldendt faste greb ned i D – tungt og lækkert.

- Alu-panelerne i vores testbil er en direkte reference til ’The Old Number One’, modellen Speed Six, der vandt Le Mans i 1929 og 1930. Som dagens bil havde den også instrumentbordspaneler med mønster i hånddrejet aluminium. Bilen kan også vælges med kulfiber og forskellige træsorter.

- Diamantsyningerne i bilens særlige Cobra-sæde er en typisk Mulliner-signatur, der vidner om, at vores testbil lige har fået et gran mere kærlighed end standard.


BENTLEY CONTINENTAL GT SPEED

Motor:
6,0 liter, W12 med dobbelt turbo
Hestekræfter: 625 hk
Moment: 800 Nm v. 2.000 omdr./min.
Tophastighed: 330 km/t
Acceleration: 0-100 km/t på 4,2 sek.
Benzinøkonomi: 7,0 km/l (EU-norm)
CO2-udledning: 338 g/km

Pris: 4.495.000 kr.


LÆS OGSÅ DeLorean DMC-12 EV: Din næste elbil

LÆS OGSÅ Jaguar XJ: En vildkat i vildmarken