Det går godt for Volvo. Med attråværdige modeller som XC60, XC90 og S90/V90 har svenskerne vundet prestige, køreglæde og lækkerhed. Men de mangler stadig en ting. Yngre kunder.

Den udfordring er XC40 et godt bud på, og så er det den første Volvo i den nye stil, som fås til priser under en halv million. Derfor har der været hype om nyheden, lige siden de første fotos så dagens lys, og jeg var nok blandt de få, der rynkede lidt på næsen, for hvad sker der lige for den der C-stolpe? Altså stolpen mellem bagruden og den bageste siderude – er den ikke meget voldsom, og ser det i grunden ikke lidt koreansk ud, at den sådan skærer et hjørne af sideruden?

Det syntes jeg ved første ­øjekast på pressebillederne og ligeledes, da jeg endelig ser XC40 i virkeligheden.

XC40 er i det hele taget mere markant og mindre pleasende i sit formsprog end de større Volvo’er. Den har ikke samme uomtvisteligt eksklusive udstråling, hvilket også ses indvendigt.

Fx er den ellers meget lækre, roterende startknap erstattet af en konventionel startknap, og samtidig er der blandet et par ekstra dele plastik i den cocktail, der udgør materialevalget. Alt ­sammen for at demokratisere det ellers tiltagende ­eksklusive bilmærke, og hvis det er det, der skal til, så er det godt givet ud. For helhedsindtrykket, kabinedesignet og finishen er absolut stadig i den lækre og originale ende af skalaen.

Teknisk set er XC40 bygget på en ny platform, som også skal i brug, når næste generation af de mindre Volvo-modeller skal produceres. Læg her til en stribe velkendte ­firecylindrede motorer og gearkasser samt et styretøj, der også virker ­bekendt, så har du en giftig ­konkurrent til Audi Q3, BMW X3 og VW Tiguan, som pludselig ser meget konservative ud ved siden af XC40.

Volvo XC40 T5 AWD

Motor: 
2,0 liter turbo, benzin

Hestekræfter:
247

Moment:
350 Nm. v. 1.800 omdr.

Tophastighed:
230 km/t

Acceleration:
0-100 km/t på 6,5 sek.

Brændstofforbrug:
14,1 km/l (EU-norm).

CO2-udledning:
166 g/km.

Pris:
490.095 kr.
(plus ekstraudstyr på testbilen)

Karakter:
**** (fire ud af seks)

Netop Volvos nye styretøj vakte min co-drivers irritation. Han mente, at det er upræcist og mangler feedback. Jeg medgiver, at det er til den olierede side, hvad respons angår, men derudover synes jeg, det virker hurtigt og pålideligt nok til at give den gas, når ­lejligheden byder sig.

Under alle omstændigheder indbyder XC40 først og fremmest til ubekymret cruis-ing med høj komfort. Den kraftige T5-motor trækker godt og lyder dejlig sprød, men ikke desto mindre bliver dynamisk motorstøj aldrig noget, jeg associerer med Volvo-kørsel. Kør den som en frisk arkitekt og ikke som en juniorsælger hos Nybolig.

Så er der den berømte sikkerhed. XC40 har ALT i moderne selvtænkende og passiv sikkerhed. Meget af det som standardudstyr og det meste andet i fornuftige ­pakkeløsninger. Lyder det kedeligt, så lad mig lige slå et slag for aktive sikkerhedssystemer.

De retter bilen op, når du driver ud af din vognbane, de holder udkig med trafikken, når du bakker ud af en indkørsel, og de tilpasser hastigheden til de forankørende og blokerer bremsen, hvis der skulle ­komme en ­fodgænger i vejen.

Det er ­sikkerhed, du kan bruge til ­noget. Fx hvis du et kort øjeblik har ­opmærksomheden rettet mod betjeningen af ­infotainmentsystemet, som netop godt kan kræve lidt ­meget opmærksomhed for at gøre, som du ønsker.


Vil du låne bilen ud, kan det klares med en app, så du ikke skal overdrage nøglen. Og skal du surfe, følger der en vandtæt badenøgle med. Hertil kommer muligheden for at få leveret varer i bilen, når du handler på nettet, men den service tilbydes dog endnu ikke i Danmark.

Kort sagt er XC40 moderne og nytænkende i mere end en forstand. Og når du har kigget lidt på den, vænner du dig endda til den umiddelbart mystiske C-stolpe og finder nye detaljer i det bombastisk, funktionelle design. Den er ikke helt så lækker som dens dyre søskende, men den er yngre, den er billigere, og den er godkendt med fire stjerner på størrelse med C-stolpen herfra.

LÆS OGSÅ: Her er politiets auto-CV

LÆS OGSÅ: Christian Grau: "Det er noget af det mest vellykkede, Mercedes har tegnet i årevis"

LÆS OGSÅ: Se Geos biler gennem karrieren