Mazda MX5 får topkarakteren for forholdet mellem pris og køreglæde

Christian Grau uddeler sjælden topkarakter til lille, men kvik sportsvogn.

Det begyndte med et sæt klaplygter tilbage i 1989. Det skulle rigtige sportsvogne have dengang, og Mazda MX5 var fra starten en rigtig sportsvogn. Ikke en smuk bil, ikke en vanvittig hurtig bil, men alligevel en rigtig sportsvogn med lavt tyngdepunkt, frontmotor og baghjulstræk.

Små dimensioner i perfekt balance. En letvægter i Lotus-grundlæggeren Colin Chapmans ånd og netop også inspireret af den britiske sportsvogn. Blot tilsat japansk samlekvalitet og prissætning, hvilket er mindst en ting, som britiske biler altid har sukket efter.

Hvad er det nye?

Denne sommer er fjerde generation på gaden, og selv om klaplygterne er væk, ligner konceptet sig selv. Mens alle andre biler vokser, er MX5 stadig en lilleput. Nu med 131 hestekræfter, hvor originalen havde 120.

Hvordan kører den?

Vi kører topmodellen med 2-liter motor og 160 heste. Det lyder ikke af meget, men det rækker både til at komme hurtigt ud af startblokken og til at cruise med det overskud, en sportsvogn skal have.

Det fine moment på 200 Nm er aldrig mere end en nedgearing væk, og vil du hvile hovedet, kan du også cruise komfortabelt i højt gear. Ikke desto mindre er det med kluden nede og omdrejningstælleren oppe, at MX5 for alvor kommer til sin ret.

Undervognen er fast, styretøjet er nærmest guddommeligt direkte, og vandringen mellem de seks manuelle gear er kort og præcis. Læg hertil den effektive Skyactiv-motor, og du har en køreglad maskine, der kun venter på, at du sætter dig bag rattet og fuldender symbiosen.

Hvad siger vi til det?

Siden Mazda MX5 klappede lygterne op for første gang i 1989 har den erobret titlen som verdens bedst sælgende topersonerscabriolet. Det forstår man måske ikke, når man kigger på den, men når du sidder bag rattet giver alt mening.

Vi har kørt utallige biler til langt over den dobbelte pris uden at være halvt så godt underholdt. Den var god i forvejen, nu er den endnu bedre. Vi kvitterer ved at give den indre snob en fortjent talepause og udskriver topkarakteren for forholdet mellem pris og køreglæde.


Mazda MX5 2.0 Skyactiv
Motor: 2,0 liter diesel
Hestekræfter: 160
Moment: 200 Nm. v. 4600 ordr.
Tophastighed: 214 km/t
Acceleration: 0-100 km/t på 7,3 sek.
Brændstofforbrug: 15,2 km/l (EU-norm).
Co2-udledning: 139 g/km.
Pris: fra 379.000 kr.

Karakter
6/6

 LÆS OGSÅ: Porsche Panamera genfødes smukkere end nogensinde

LÆS OGSÅ: Svend Brinkmanns Auto-CV

LÆS OGSÅ: De 7 bedste apps til bilejeren