JOCHEN RINDT:

Den første østriger i Formel 1 kørte en overlegen 1970-sæson. Han omkom under træningen til et af sæsonens sidste løb, Italiens Grand Prix i Monza, men forinden havde han sikret sig point nok til, at han sluttede året som verdensmester. Tre måneder efter Jochen Rindt var blevet begravet, modtog hans enke Nina VM-trofæet på sin mands vegne.

HELMUTH KOINIGG:

Koinigg debuterede i Canadas Grand Prix i slutningen af 1974, men omkom 14 dage senere i sit bare andet Formel 1-løb, USA´s Grand Prix i Watkins Glen. Autoværnet var ikke sikret tilstrækkeligt, og sammenstødet med østrigerens Surtees-Ford løftede det op, så bilen pressede sig ind under det, og Koinigg blev halshugget.

HARALD ERTL:

Ertl var egentlig motorsportsjournalist, men udviste også stort talent bag rattet. Det lykkedes ham at finde sponsorer til at køre næsten hele 1976-sæsonen, hvor han gjorde sig mest bemærket ved at redde landsmanden Niki Lauda ud af sin brændende Ferrari under Tysklands Grand Prix på Nürburgring. Ertl, der stillede op i 28 Formel 1-løb fra 1975-80, omkom i en flyulykke i begyndelsen af 1982.

JO GARTNER:

Gartner kørte i 1984 for det lille Osella-team, og scorede en nærmest sensationel femteplads i Italiens Grand Prix. De følgende år koncentrerede han sig om sportsvognsløb, men blev dræbt inder 24-timersløbet i Le Mans 1986.

ROLAND RATZENBERGER:

Det lykkedes i 1994 Ratzenberger at finde sponsorer til at købe sig ind i det lille Simtek-team. Et par uger efter sin debut i Pacific Grand Prix´et i Japan omkom han under træningen til San Marinos Grand Prix i Imola. Hans dødsulykke – den første i en Formel 1-weekend i 12 år – blev overskygget af den brasilianske legende Ayrton Sennas død på samme bane dagen efter.

HELMUT MARKO:

Marko var ved at etablere sig i Formel 1 i 1972, da en forankørende slyngede en stor sten op foran hans bil under Frankrigs Grand Prix. Stenen gik gennem visiret på Markos hjelm og direkte ind i hans ene øje. Det lykkedes Marko at stoppe sin bil uden at køre af banen, men hans aktive racerkarriere var slut. I dag er han en af cheferne i Red Bull´s Formel 1-program.

NIKI LAUDA:



Verdensmesteren fra 1975 insisterede på at kørerne skulle boykotte Nürburgring og Tysklands Grand Prix i 1976. Til sidst indvilgede han og de øvrige kørere i at stille op på den farlige bane en sidste gang, men Lauda forulykkede under løbet, og hans Ferrari brød i brand. Hans landsmand Harald Ertl fik stoppet sin egen bil, og reddede sammen med tre andre Lauda ud af flammerne. En præst blev tilkaldt for efter katolsk skik at give Lauda den sidste olie, men østrigeren kæmpede sig igennem krisen, og var trods svære forbrændinger tilbage i sin Ferrari få uger senere. Han vandt VM i både 1977 og 84, og er i dag med i ledelsen af Mercedes´ Formel 1-team.

KARL WENDLINGER

Wendlinger var i starten af 1990´erne med i Mercedes´ juniorteam sammen med Michael Schumacher, og mange anså østrigeren som den hurtigste af de to. Wendlinger og Schumacher kom i Formel 1 omtrent samtidig, men hvor tyskeren senere vandt i alt syv VM-titler, blev Wendlinger Formel 1 karriere ødelagt af en crash under træningen til Monacos Grand Prix 1994. Senere fik han succes i sports- og standardvogne.

DE ANDRE ØSTRIGERE I FORMEL 1:

Gerhard Berger – 210 løb
Alexander Wurz – 69 løb
Christian Klien - 51
Hans Binder – 15 løb
Patrick Friesacher – 11 løb
Otto Stuppacher – 3 løb
Dieter Quester – 2 løb
Karl Oppitzhauser – 1 løb

LÆS OGSÅ: De 7 bedste apps til bilejeren 

LÆS OGSÅ: Svend Brinkmanns Auto-CV

LÆS OGSÅ: EM-spillernes garager: Hvilket land kan stille med den vildeste bil?