At nogle kvinder oplever at blive chikaneret i nattelivet er efterhånden ved at være en alment anerkendt problematik herhjemme, som vi er sammen om at løse. Alligevel står det ikke så godt til, som man kunne have håbet. Det er i hvert fald det, en ny video fra det brasilianske natteliv synes at fortælle os.
 
Det er nemlig til trods for, at mere end otte ud af ti brasilianske kvinder har været udsat for seksuel chikane i nattelivet, at mange af mændene har svært ved at forstå, hvorfor kvinderne føler sig forurettede. Det er netop mændenes indstilling til chikane i bylivet, at sodavandsmærket Schweppes vil sætte fokus på med sin nye reklamevideo ’The Dress for Respect’. Som navnet antyder, påviser reklameeksperimentet omfanget af den ufrivillige berøring, kvinder bliver udsat for, når de begiver sig ud i nattelivet. I videoen bliver tre forskellige kvinder iklædt en specialsyet kjole med sensorer, som registrerer hver gang, de bliver rørt, uden at have givet lov.
 
Resultatet viser, at kvinderne på mindre end fire timer bliver befamlet 157 gange af mænd. At det, mildest talt, er en smule foruroligende, medgiver de brasilianske mænd heldigvis også, da de til slut bliver præsenteret for eksperimentets udfald.
 
Herunder kan du se, hvordan mændene reagerer, da de bliver konfronteret med deres adfærd over for kvinder i ’The Dress for Respect’:

Det er et wake-up call til alle de mænd, der påstår, at kvinder ikke bliver udsat for krænkelser i bylivet.