Hvis man sidder derude i det ganske land med en nærmest umættelig appetit på nye fodbold- og landsholdstrøjer, er der god grund til at læse videre.

For mens herrelandsholdet gik på gaden med en ny landsholdstrøje den 20. marts, følger kvindelandsholdet nu trop og lancerer den ny uniform, som de iklæder sig til sommerens VM-slutrunde i Australien og New Zealand. Og det er på flere måder en bemærkelsesværdig sag, der oser af smash og pow, som Hummel og DBU har smidt på gaden.

Rent visuelt har man, modsat tidligere tider, hverken lavet en simpel, rød trøje eller sakset designet fra tidligere ikoniske modeller, som det senest var tilfældet hos herrerne.

Nej, der er derimod hentet inspiration fra kunstens verden i form popkunsten, der med sit tegneserielignende udtryk havde sin storhedstid i 1960- og 1970’erne anført af kunstnere som Andy Warhol og Roy Lichtenstein.

”Trøjen er markant anderledes, end vi normalt ser for en landsholdstrøje, og det skyldes i høj grad, at vi sammen med DBU ønsker at hylde kvinderne som superhelte,” siger Hummels CEO Allan Vad Nielsen.   

Det er desuden kun anden gang, kvindelandsholdstrøjen bliver lavet i en unisex-udgave.

Dermed bliver det også muligt for mænd at tage del i VM-festen med den spritnye trøje i rette pasform, når Sofie Svava, Sanne Troelsgaard og resten af kvindelandsholdet spiller deres første VM-kamp den 22. juli mod Kina.

Den nye landsholdstrøje kan blandt andet købes her.