På Manhatten i år 1925 opfandte en mand ved navn Francis Houdina den første førerløse bil. Det var en slags radiobil, der dog var styret af Houdina selv. Det skabte stor forvirring, og New York Times beskrev det som om, at der var et spøgelse i førersæddet, der både drejede rettet og dyttede i hornet. Mange mennesker troede, at den kendte tryllekunstner Harry Houdini stod bag, da ligheden mellem hans og opfinderens navn var så stor.

Men den var god nok. Houdina havde formået at få bilen til at køre uden at sætte sig i den. Og siden dengang har man faktisk forsøgt at bygge en selvkørende bil. Det er dog - åbenlyst - ikke lykkedes for nogen at overtage bilmarkedet med en selvkørende bil endnu. 

Men fremtidens bil har ingen chauffør. Det mener næsten samtlige af de store techfirmaer, der de seneste år er gået ind i kampen om fremtidens bilmarked. Producenterne er kommet meget langt i forhold til Houdinas radiobil. Kampen er spidset til, og techgiganterne Google og Apple har meldt sig ind i kampen, ligesom Microsoft, Tesla, Uber og en lang række af verdens absolut største bilproducenter har udviklet deres egne udgaver af selvkørende biler.

Det har ført til en lang række chokerende udmeldinger, såsom at lastbilchaufførerne verden over kan se frem til at miste deres job, da transportvirksomheder vil kunne halvere udgifterne ved at skifte til selvkørende lastbiler. 

Men er der nogen, der kan ryste techverdenen, er det Elon Musk. Den trodsige og uortodokse Tesla-milliardær, der blandt andet har produceret en flammekaster til privatbrug og sendt en Tesla ud i rummet på en SpaceX-raket, vil nu transformere Tesla-ejernes biler til selvkørende taxier. Dermed vil alle Tesla-ejere kunne køre taxi, uden at køre bilen - og ifølge Elon Musk vil det blive billigere end alle andre muligheder. 

Ligesom private personer nu kan tjene en ekstra skilling ved at køre Uber og Lyft med egen vogn, vil Tesla i den nærme fremtid gøre det muligt for Teslaejere at lade deres biler kører taxi for andre. Uden nogen bag rettet. Ikke nok med, at din bil nu kan køre af sig selv, så vil Tesla også tillade at bilejerne kan tjene penge uden at løfte en finger. Og det er ikke småpenge, hvis man skal tro ejeren. 

Lader man sin Tesla kører meget, spår Elon Musk, at man kan tjene op mod $30.000 eller 200.000 kroner om året. Planen er ifølge Elon Musk, at der skal være en flåde på 1.000.000 'robottaxier', som han kalder dem, på gaden i 2020. Prisen på en robottaxi skal i USA være $0,6 per mil, hvilket er fire kroner per 1,6 kilometer. 

Men Elon Musk har før været hurtig på aftrækkeren, når det gælder hans ambitiøse planer. Tidligere garanterede han, at Tesla ville have bygget en bil, der kunne kører totalt autonomt til perfektion inden år 2018. Dog har flere skandaler i den selvkørende bilindustri, herunder en selvkørende Uber, der forulykkede, samt to dødsulykker med Teslaer, trukket overskrifter verden over. 

Det er derfor ikke kun et spørgsmål om at bygge en bil, der kører autonomt, men også at få vendt offentligheden til at stole på, at det er sikkert at sætte sig bag rettet.