Vodkaen er blevet et hit i den vestlige verden via kulturen – ikke mindst gennem James Bonds Vesper Martini (3 dele gin, 1 del vodka, ½ del Kina Lillet eller Lillet Blanc). Men også Bret Easton Ellis succesroman ’American Psycho’ fra 1991 afspejler, hvordan vodkaen for alvor blev populær i yuppietiden. Allerede på side syv i romanen beklager hovedpersonen Patrick Bateman og dele af hans Valentinoklædte omgangskreds sig over, at de på en af New Yorks hotteste natklubber ikke kan få deres Finladia på is.

På tærsklen til det nye årtusinde havde vodka fået en særpræget status: Den smagte ikke af noget, men den var cool og kalorielet. Pigerne kunne drikke Skinny Bitches (danskvand og vodka) og kun indkassere 50 kalorier mod fx 90 kalorier i en Gin & Tonic.

I dag skal alkohol helst have en twist. Folk vil ikke længere bare putte mad eller drikke i munden uden at kunne knytte en historie til det, der indtages. I denne nye virkelighed har vodkaen længe stået tilbage som den eneste smagsneutrale spiritus, men det forsøger ikke mindst det polske vodkahus Belvedere nu at lave om på ved at inddrage terroir som et nyt begreb i vodkaverdenen.

Belvedere, der ejes af Moët Hennessy, har lanceret sin ’Single Estate Rye Series’, som indledningsvis består af to vodkaer kaldet ’Smogóry Forest’ og ’Lake Bartężek’. Ideen er at bruge den samme polske rug til at fremstille begge vodkatyper, men lade omgivelserne, hvori rugen dyrkes, bestemme vodkaens smag.

”Det er vodka, men med en helt anden palet og næse end andre vodkaer,” siger Alice Farquhar, der er Global Brand Ambassador hos Belvedere.

”Smogory dufter af hav og karamel, mens den smager af honning og hvid peber. Bartężek er frisk med en duft af græs og mandel, mens smagen har noter af mentol og frisk græs.”

Mens vi ikke skal regne med at se de to vodkatyper på købmandshylderne lige med det samme, har flere barer allerede taget dem til sig. Euroman har blandt andet smagt en ny variant af en Rosé Martini med Lake Bartężek, Lillet Rosé, hyldeblost og ferskenbitter, hvilket giver en betydelig mere potent, men stadig afmålt drink.

”Det er en ny måde at tænke vodka på,” forklarer den danske mixo-logist Jannick Gram, der også administrerer Dansk Bartender Laug og driver Copenhagen Cocktail Academy:

”Før skulle vodka primært bare give styrke til en drink, ikke smag. Men rugen har gjort meget for vodka, og den måde Belvedere har udnyttet kornsorten i disse to varianter, er med til at give vodkaen en helt ny identitet.”