Store brands fravælger influencere med horder af følgere

Vil du have et sponsoreret liv som Instagram-idol, skal du have en kontrolleret skare af følgere.

Har du planer om at skulle leve af dit kuriøse Instagram-liv, skal du fremover ikke lade alle og enhver følge dig. En undersøgelse foretaget af analysefirmaet Launchmetrics slår fast, at det i højere grad er de mellemstore og små internetkendisser, der bliver brugt som reklamesølje af store brands, fremfor de såkaldte ’mega-influencers’ med 501.000-1.5 mio. følgere.

Selvom det kan lyde ulogisk, at en mindre følgerbase på Instagram skulle være mere eftertragtet hos store virksomheder, så viser undersøgelsen, at 46 procent af store brands foretrækker ’micro-influceners’ (10.000-100.000). Lige efter kommer ’macro-influencers’ (101.000-500.000), som 34 procent vælger.

Ifølge analysen er hemmeligheden, at de store brands primært vælger kvalitet over kvantitet. For sammen med antallet af følgere er kvaliteten af indholdet det vigtigste parameter. Og selvom kommentarer, likes og interaktion med brugerne selvfølgelig også har sin berettigelse, så er det kvaliteten af indholdet, der trækker kunderne ind i butikken.

Ikke så underligt fandt undersøgelsen at millennials var den største målgruppe for kampagner på de sociale medier, mens Instagram er det foretrukne medie.

LÆS OGSÅ: Ny undersøgelse: Stræbere er de bedste iværksættere

LÆS OGSÅ: Drømmejob: Rigmanden Richard Branson skal hyre en personlig assistent på sin private caribiske ø

LÆS OGSÅ: Kinas rigeste mand var gladere som fattig end som milliardær