Er det rigtigt, at du fik din rolle i ’Game of Thrones’ på grund af et løst rygte?

“Jeg sad hos kiropraktoren i Oslo, da jeg blev ringet op af en amerikansk avis: ’Is it true that you’re up for a part in ’Game of Thrones’?’. Så svarede jeg: ’No … comment!’ Så talte jeg med Lene Seested, min danske agent – der hentede mig ud af et lille teater i Norge, dengang da jeg var en totalt ukendt skuespiller – om, hvad vi skulle gøre. Hun opsøgte Nina Gold, castingdirektøren på ’Game of Thrones’ og spurgte hende: ’Har du hørt rygterne?’. Hvortil Nina Gold svarede: ’Ja, men jeg kan ikke arbejde med rygter.’ ’Nej, men har du lyst til at finde ud af, hvem Kristofer Hivju er?’ ’Prøv at høre, jeg har hundredtusindvis af mennesker, som jeg prøver at caste lige nu, jeg kan ikke beskæftige mig med flere.’

Så hev Lene Seested fat i Nina Golds cottoncoat og trak hende helt tæt på sig og stak hende en seddel med mit navn og sagde: ’This is the guy.’ Så sagde Nina Gold, at jeg kunne sende hende et audition tape (en lille præsentationsvideo, red.). Først sendte jeg et. Så sendte jeg et til. Og så fik jeg rollen.”

Kristofer Hivju

Har spillet rollen som Tormund Giantsbane i 28 episoder af ’Game of Thrones’ mellem 2013 og 2017. Han har blandt andet medvirket i filmene ’The Thing’, ’The Fate of the Furious’ og ’Force Majeure’. For tiden er han aktuel i fire nye Beck-film, der får premiere på C More hen over vinteren og foråret.

Og du begyndte med at spille med falsk skæg?

”Da jeg fik rollen, var jeg skægløs, så vi fik lavet et falsk skæg. Men så blev en af de andre skuespillere skadet, og da han var klar fire måneder senere, havde jeg fuldskæg.”

Det skæg er siden blevet en slags varemærke for dig. Kan du blive lidt træt af det?

”I begyndelsen var der mange, der sagde, at jeg ville blive typecastet på grund af skægget. Men jeg har ikke oplevet det som hæmmende. Omvendt tror jeg, det har været en fordel på det amerikanske marked, hvor ingen kendte mig, at jeg gjorde mig bemærket. Desuden kan man vel sige, at der har været en skægrevolution de senere år, hvor 40 procent af alle mænd i dag har skæg. Hvem har sagt, at en skægløs mand er tættere på manden som ikon end en mand med skæg? Bagsiden ved mit skæg er, at jeg ikke kan gemme mig, fordi hele verden nu genkender det skæg, når jeg går på gaden.”

Inden du blev genkendelig for et verdensomspændende publikum, boede du i Aarhus, hvor du gik på skuespillerskole fra 2000 til 2004. Hvorfor valgte du Aarhus?

”Jeg elsker Aarhus. Det er en virkelig smuk by med åen, der snor sig igennem. Men det hænger sammen med, at begge mine forældre (Lieselotte Holmene og Erik Hivju, red.) er kendte skuespillere i Norge. Så jeg havde det sådan, at jeg bare måtte væk derfra. Så jeg ikke hele tiden havde deres skygge hængende over mig, når jeg skulle uddanne mig til skuespiller. Desuden var der lige åbnet en skandinavisk filial af GITIS Moskva, som er verdenshistoriens første teaterskole. Den blev stiftet af den russiske instruktør og skuespilteoretiker Konstantin Stanislavskij i 1878. Jeg har altid haft en stor forkærlighed for russisk kultur. Jeg var helt besat af Dostojevskijs bøger, da jeg var yngre. Samtidig er Stanislavskij det moderne skuespils far. Han var den første, som formulerede, hvad skuespil er. Så jeg var helt vild, da jeg fandt ud af, at det var muligt at blive elev af en elev af en elev af Stanislavskij. Der gik en direkte linje mellem min lærer og Stanislavskij. Jeg blev en del af det første kuld på den aarhusianske søsterskole.”

Kunne du så mærke Stanislavskijs ånd?

”Ja. Hans lære har jo på mange måder influeret alle skuespiluddannelser (Stanislavskij var en tidlig inspirationskilde for den amerikanske method acting-stil, red.). Men hvor andre uddannelser tager lidt fra mange forskellige systemer, fik jeg her Stanislavskijs lære i helt ren form. Det var nærmest en doktrin. Vi arbejdede med én metode. Det gjorde arbejdet meget konkret. Russerne siger, at alt inden for skuespillet kan klares med teknik. Med håndværk. Der er ingen mystik. Ikke noget med, at nogen har et medfødt talent, som kan klare opgaven for dig.”

Hvilken ballast har det givet dig?

”Jeg er meget taknemmelig for den uddannelse. Stanislavskij er ret intellektuel, og jeg er ekstremt analytisk i mit arbejde. Så jeg har kunnet tage meget med mig. Ved siden af skuespillet arbejder jeg også som manuskriptforfatter og som dramaturg inden for teater. Så jeg tænker altid meget over, hvilken funktion en bestemt rolle har. Hvorfor en bestemt scene er i en film eller et stykke. Hvordan vil skuespilleren kunne hjælpe instruktøren med at fortælle historien?”

Ud over Game of Thrones har du fået foden inden for i Hollywood-film som sci-fi-filmen ’After Earth’ og ’The Fast and the Furious 8’. Kan du bruge din Stanislavskij-analytik i den slags roller?

“Når du arbejder i amerikanske produktioner er det ofte luksuriøst, og det fører meget opmærksomhed med sig. Men det tveæggede sværd er, at du ofte kan finde bedre roller og udfordringer i mindre skandinaviske produktioner. Så for mig handler det om en balance: Det er cool at være med i ’Fast and the Furious’, fordi det er en rockkoncert af en film. Men jeg vil også gerne have tid til at lave mere interessante ting. For tiden arbejder jeg på at udvikle min egen tv-serie, ’Twin’, som jeg også spiller hovedrollen i, og som får premiere på norsk tv i 2019.”

Men det er vel heller ikke dårligt for økonomien at have en rolle i en ’Fast and the Furious’-film?

”Gentlemen snakker ikke om penge. Jeg ser måske ikke ud som en, men jeg er en.”

LÆS OGSÅ: De bedste film i 2017 

LÆS OGSÅ: Denne skuespiller er favorit til at blive den nye James Bond