Reklamer for biler, award-shows og nu også rigtige nyhedsudsendelser. Will Ferrell møver sig med sin figur Ron Burgundy ind overalt for at promovere den kommende film ’Anchorman 2’. Og det er formentligt det sjoveste PR-fremstød nogensinde. 

Når skuespillere normalt skal promovere deres nye film, gør de det som regel med en stribe mere eller mindre vellykkede interviews. Men Will Ferrell, der har hovedrollen i den længe ventede Anchorman 2, gør det selvfølgelig på sin helt egen måde.

Det nyeste i et af de længste og mest omfattende reklamefremstød i nyere tid er, at Ron Burgundy optræder som gæstevært i rigtige nyhedsudsendelser. I dette interview med en af de største stjerner i NFL, Peyton Manning fra Denver Broncos, spørger han, hvordan Manning kan have så meget succes, når han ikke har overskæg:

Men gæsteoptræden som nyhedsvært er langt fra det eneste, Ron Burgundy har nået. I et stort samarbejde med bilmærket Dogde Durangos har han lavet ikke færre end 70 reklamespots. Og det har virket. Salget af Durangos er steget med hele 59 procent. Den eneste betaling, Will Ferrell fik, var en lynhurtig reklame for 'Anchorman 2' mod slutningen. Du kan se en af de mange (glimrende) reklamer her:

Anchorman 2, der får dansk premiere den 16. januar 2014, er opfølgeren til en af Will Ferrells bedste komedier, 'Anchorman: The Legend of Ron Burgundy', der efterhånden er 10 år gammel. I den nye film tager Channel 4’s bedste nyhedscrew til New York, hvor de møder en helt ny verden. I denne trailer kan man blandt andet se, hvordan mødet med en homoseksuel afføder store spørgsmål som: ’Sover I i kister?’ og ’kan I tåle dagslys?’.

Da skandalen med Torontos crack-rygende borgmester, Rob Ford, var på sit højeste, gik Ron Burgundy på Conan O’Briens talkshow og forsvarede ham – med en sang.

Rob Ford er ikke den eneste kontroversielle berømthed, Ron Burgundy har kommet til undsætning den seneste tid. I sin gæsteoptræden på MTV’s Europe Music Awards kalder han fx Miley Cyrus en meget classy lady.

Vi glæder os til at se, om 'Anchorman 2' kan leve op til det massive reklamefremstød, Will Ferrell og PR-maskinen bag filmen har søsat. Ambitionerne fejler i hvert fald intet.