Danmarks vigtigste mærker – de hippe

Danmarks vigtigste mærker – de hippe

Dansk herremode nyder i øjeblikket stor international anerkendelse. Soulland, Wood Wood og de andre af tiden mest efterspurgte mærker har haft stor medvirken på denne positive udvikling.

De danske herretøjsdesignere er efterhånden godt repræsenteret udenfor landets grænser. Af samme grund ser vi en tendens til at flere af de danske mærker er færdige med at holde de to årlige modeshows under Københavns modeuge. I stedet kalder udlandet på dem. 

Euroman.dk har gennem den seneste tid valgt at stille skarpt på de mærker, der fortjener mest ros for den positive udvikling for dansk herremode

I sær fem mærker har fået dansk mode til at blomstre. Fælles for dem alle er, at de har taget deres tøj fra københavnske undergrundsmiljøer til butiksvinduerne hos de mest hippe internationale butikker.    

Soulland: ”Jeg bliver inspireret af Hitchcock”

Soulland-grundlægger Silas Adler droppede ud af gymnasiet, da skateboardrampen og drømmen om at starte sit eget streetwear-mærke trak for meget. Siden hen har Jay-Z, David Beckham og Frank Ocean båret hans tøj, og flere samarbejder med blandt andet Colette har for alvor tegnet Soulland ind på det internationale modekort. 

Grundlagt: 2002
Prisniveau: Middel-høj 
Mest kendt for: Silas-hatten, som er en kombination af en fedora hat og en kasket. 
Bonus info: Soulland lavede et interaktivt show under årets modeuge i London med en app, der viser kollektionen frem, når telefonen holdes op foran en grøn væg. 



Hvordan startede Soulland?
”Det hele startede i 2002, da jeg droppede ud af gymnasiet. Jeg var skoletræt og ville dyrke skateboard-miljøet endnu mere. Jeg har altid skatet meget, og i starten var det bare hvide t-shirt med logo, jeg lavede. Soulland er en ukorrekt oversættelse af Sjælland og er en hyldest til København, hvor jeg er vokset op og som har betydet meget for mig,” fortæller grundlægger og kreativ direktør Silas Adler. 

Hvad inspirerer dig i dit design?
”Jeg bliver inspireret af alt muligt. Kunst, design, musik og film. Men der går sjældent en kollektion, uden jeg er bliver inspireret af en Hitchcock film. Universerne, lyden og stilen kan altid inspirere mig.”


Soulland - SS15

Hvem laver i tøj til?
”Vi laver det tøj, vi selv synes er fedt. Og det som vores venner vil gå i. Det giver et mindre kommercielt udgangspunkt, da grænserne for, hvad vi vil gå i er nok længere fremme end den største del af befolkningen.”

Hvilken kollektion har haft særlig betydning for jer?
”Vores sommer/forår 2012 kollektion ændrede måden, hvorpå vi opbyggede vores kollektioner og gør den dag i dag. Det var vores første fulde kollektion. Vi havde lavet et samarbejde med Post Danmark med det her frimærke, som vi også brugte som print på en skjorte. Netop de printede hvide skjorter har efterfølgende været et varemærke for os.” 


Soulland - SS12

Hvor tror du moden bevæger sig hen i 2015?
”Vi kommer til at se et langt større fokus på teksturer og materialer i stedet for print. Det handler mere om hvad der sker i materialet, end hvad der er ovenpå.”


Ukendt Kunstner i Soulland skjorte. 

Libertine-Libertine: ”Moralen var i top, men pungen tom”

Libertine-Libertine blev stiftet i sommeren 2009 af Pernille Schwarz, Peter Ovesen og Rasmus Bak. Midt i finanskrisens morads, der ramte modebranchen særdeles hårdt, valgte de at starte virksomheden op.  Men det lykkedes dem at overleve, og de er i dag et godt eksempel på, hvordan man succesfuldt kombinerer streetwear med klassisk stil. 

Grundlagt: 2009
Prisniveau: Mellem
Mest kendt for: Deres prints. I sær dyreprintet og den hvide- og lyseblå-stribede oxfordskjorte med print.
Bonusinfo: Navnet associerer til frihed, uafhængighed og lysten til at leve livet fuldt ud. 


Libertine-Libertine - AW11

Fortæl lidt om begyndelsen af jeres mærke?
”Vi ønskede at bygge et kvalitetsbrand med eksistentialistiske værdier, og en anderledes approach til den branche vi så umådelig udfordret under finanskrisen. Vi fokuserede ikke så meget på et positivt tal på bundlinjen, men træf vores valg på baggrund af hvad der gav os mere livskvalitet. Vi var, og er ikke særligt kommercielle. Selvom vi har haft muligheden for at åbne egne butikker, har vi ikke ønsket at kaste anker, så vi kan rejse og udbygge nye markedet i stedet,” siger medstifter og direktør Ramus Bak.

Hvor kommer din interesse i gade-kultur fra?”
Jeg voksede op med punkmusik og skateboarding og var meget fascineret af de miljøer, der omgav de to kulturer. Mørket i punkuniverset vs. fart og positiv energi i skatemiljøet under den altid strålende californiske sol. Der er noget særligt over de typer af kontrastfelter, og det er ofte der, jeg synes, der sker noget interessant og inspirerende.”


Libertine-Libertine - AW14

Hvilken af jeres kollektioner har haft en særlig betydning for jer?
”Vi fik et mindre internationalt gennembrud på vores SS12-kollektion. Det var under modeugen i Paris, at jeg første gang følte, at vi havde et momentum med stor interesse for vores produkter. Vi havde på det tidspunkt været på non-stop road trip i et par år, så det var et kærkomment fremskridtet i en tid, hvor moralen var i top, men pungen tom. Derudover synes jeg, at vores kommende AW15 kollektion er vores vigtigste arbejde til dato. På mange måder føles den som den første komplette kollektion, vi har lavet.” 

Hvor bevæger herremoden sig hen i 2015 ifølge Libertine-Libertine?
”Vi fokuserer fortsat meget på kvalitet og et højt niveau af håndværk i vores arbejde. Det vil altid være en kernesignatur i et Libertine-Libertine produkt. Udtryksmæssigt er vi også noget mere nedtonede og subtile end tidligere, og  vi har arbejdet mere med snit og fit frem for prints.” 

Hvis du skulle give ét godt råd til de danske mænd omkring påklædning, hvad skulle det så være? 
”I virkeligheden burde alle ligne Shep Gordon & Bill Murray i deres storhedstid i 80'erne, men på den anden side ville det aldrig gå på denne side af Atlanten. Én konkret ting jeg aldrig lærer at forene mig med er læderbukser. Jeg mener, at kun to mænd i historien har kunnet bære dem; Jim Morrison & Neil Young.”  


Libertine-Libertine - SS13

Han Kjøbenhavn: ”Vores kollektion tager udgangspunkt i alle de ting, som hjælper os i hverdagen og gør det nemmere for os at eksistere.”

De startede som brilledesignere, men startede kort tid efter med også at designe tøj. Det viste sig at være det helt rigtige træk. Traditionelt dansk design hylder de gerne i deres design, hvilket tydeligt kommer til udtryk i deres flagsskibsbutik i hjertet af København. For nylig har de åbnet endnu en butik i Soho midt på Manhattan. 



Grundlagt: 2008
Prisniveau: Middel-høj
Mest kendt for: Deres solbriller
Bonusinfo: Kanye West var så vild med Han Kjøbenhavns første solbriller, at han bestilte hele kollektionen hjem. 

Hvad er de største inspirationskilder til jeres design?
”Jeg tror på,  at man suger en masse information til sig ubevidst. Såsom ens omgivelser, ting man ser, og folk man møder. Der er klart nogle ting, som kendetegner vores tøj. Vi er jo danskere med stor kærlighed til det klassiske, og arkitektur, møbeldesign og industriel design er noget, der ligger os nært.” 


Han Kjøbenhavn - AW14

Hvilken af jeres kollektioner har den bedste historie? 
”Vores AW15 bør være den bedste. Kollektion tager udgangspunkt i industrielt design; Alle de ting, som hjælper os i hverdagen og gør det nemmere for os at eksistere. En masse smukke objekter, men hvor funktionaliteten stadig er det primære. Det er vigtigt for os.” 

Hvor bevæger herremoden sig hen i 2015 ifølge Han Kjøbenhavn?
”Vores SS15 kollektion tager udgangspunkt i den upålidelige danske sommer. Farvepaletten er farverig, men dæmpet, mens silhuetter er lineære og monteret. 

Hvis du skulle give de danske mænd ét godt råd omkring påklædning, hvad skulle det så være?
”Jeg er ikke så vild med at fortælle folk, hvordan de skal gå klædt. Det er der for mange, der gør. Det vigtigste er at føle sig godt tilpas i det, man har på. Alt andet bliver forceret og vil altid se unaturligt ud.”


Han Kjøbenhavn - AW14

Wood Wood: ”Gademode og streetkids - det er den ægte vare.”

Et af tidens mest populære mærker, som har en baggrund i den københavnske gadekultur. Wood Wood er vokset fra undergrund til at være Danmarks svar på parisiske Colette med mærker som Kenzo og Comme Des Garçons i butikken. Efter for længst at have indtaget København lægger resten af verden åben for dem.
 
Grundlagt: 2002
Prisniveau: Høj middel
Mest kendt for: De to omvendte A’er trykt på alle deres elementer.
Bonusinfo: Wood Wood har lavet samarbejder med Disney, Champion og Clarks.


Wood Wood - SS15

Fortæl om begyndelsen af jeres mærke?
”I starten af 00’erne var København ikke helt sat på modekortet endnu, og vi ville gerne tilføre byen noget kant ved at have en butik, som definerede looket imellem streetwear og high-end fashion. Samtidig lavede vi limited edition T-shirts som vi havde stor succes med.”

”Efterhånden som sæsonerne gik, ville jeg gerne samle trådende lidt og tage skridtet videre med vores egen kollektion til både herrer og damer. Kollektionen skulle reflektere de forskellige brands, vi havde i butikken, og derfra kom vores signatur look, som vi ser det i dag,” fortæller stifter og chefdesigner Karl Oskar. 

Hvor kommer din interesse i gade-kultur fra?
”Jeg er vokset op med skateboarding. Senere også hip-hop og graffiti. I de subkulturer handler det mindst lige så meget om stil, attitude, og hvad man vælger at signalere med det, man har på.”

”I de tidlige dage var det mere kreativt end i dag, man fløj ikke bare lige til New York i ´80erne og shoppede. Man måtte efter bedste formåen prøve at efterligne looket via MTV osv. Jeg er stadig betaget af gademode og streetkids - det er den ægte vare.”


Wood Wood - AW13

 Hvordan har Wood Wood udviklet sig over årene?
”Vi er vokset organisk uden at have en stram plan. Det har været på både godt og ondt, men heldigvis mest godt. Nu er vi 10 år inde i vores rejse, og jeg føler stadig, vi har en masse på hjertet.”



”Vi er blevet et etableret brand, som sælger i 25 lande i 300 butikker, men for os handler det om de samme ting, som da vi startede, hvilket er at skabe det bedst mulige produkt imellem stil og funktion.” 

Hvor bevæger herremoden sig hen i 2015 ifølge Wood Wood?
”70’erne er over os, og jeg tror derfor på en farveskala med kamel, brun, navy, dyb rød og lidt offwhite. Materialer i denim, læder og ruskind. Jeg tror manden bliver en smule mere uniformeret, hvilket vil sige at han tænker mere i komplette looks. Og rullekraver, masser af rullekraver - rullekraven er den nye skjorte”. 


Wood Wood - SS14

Hvis du skulle give ét godt råd til de danske mænd omkring påklædning, hvad skulle det så være?
”Style dit look op med rullekrave i stedet for skjorte, og brug dine uld jakkesætsbukser til hverdag, som om det var dine yndlings chinos”.  

Norse Projects”: Vi begrænser os ikke af alder eller køn”. 
Efter succesfuldt at have drevet butikken Norse Projects i fem år, valgte mændene bag at etablere sit eget tøjmærke. Et mærke, der skulle holde godt fast i den skandinaviske designtradition, men samtidigt lade sig inspirere af en masse forskellige kreative miljøer.   

Grundlagt: 2004 
Prisniveau: Middel
Mest kendt for: sine 5-panel caps i alverdens farver og mønstre.


 Norse Projects - AW14

Fortæl om begyndelsen af Norse Projects? 
”Vi havde et ønske om at etablere en butik som kunne præsentere et udvalg af specielle mærker med rødder i de kreative miljøer som skateboarding, design, arkitektur, kunst i lande som fra USA, Japan og England”, siger medstifter Mikkel Grønnebæk.

”I 2009 startede vi så vores eget tøjmærke i samme navn. Norse betyder norden på gammelt engelsk og blev valgt, da det lå godt op af vores identitet og placering. Projects blev tilføjet, fordi vi i Norse arbejder ud fra, at hver opgave er et projekt og vi ikke begrænser os til kun at lave tøj, men arbejder på tværs af forskellige medier.”


Norse Projects - AW14

Hvem laver i tøj til?
”Vi begrænser os ikke af alder eller køn”. 

Hvad inspirerer jer i jeres design?
”Naturen og de omgivelser vi bevæger os i. Derudover bliver vi ligesom mange andre inspireret af design, arkitektur, kunst og grafisk design.” 

Hvor bevæger herremoden sig hen i 2015 ifølge Norse Projects?
”Moden bevæger sig naturligt i mange retninger, men hos Norse Projects underligger vi os ikke af trends. Vi har et personligt synspunkt og egne referencer i forhold til den klassiske herregarderobe”.

Hvis du skulle give ét godt råd til de danske mænd omkring påklædning, hvad skulle det så være?
”Vælg noget som du har det godt med, og lad være med at lade dig diktere af trends.” 


Norse Projects - AW14 

LÆS OGSÅ: Danmarks vigtigste mærker – de nye på vej

LÆS OGSÅ: Danmarks vigtigste mærker – de klassiske

LÆS OGSÅ: Danmarks vigtigste mærker – til folket

Se, hvad vi ellers skriver om: Wood Wood og Soulland