Modehuse samarbejder

Modehuse samarbejder

Sammen er vi bedst

Også i år har der været flere nye spændende samarbejder mellem modehusene. Her er nogle af de stærkeste.

Daniele Alessandrini for Premium by Jack & Jones


Det danske highstreet-mærke Premium by Jack & Jones har fået italienske fornemmelser. Sammen med den Milano-baserede designer Daniele Alessandrini, bag mærket af samme navn, har de designet en kollektion på 25 dele, der hylder de italienske dyder med smalle silhuetter og ekstra fokus på materialer. Vi har spurgt ind til den italienske designers forhold til dansk mode og italienske sokker.



Parka Daniele Alessandrini for Premium by Jack & Jones til 1.000 kr.
Strik Daniele Alessandrini for Premium by Jack & Jones til 700 kr.
Skjorte Daniele Alessandrini for Premium by Jack & Jones til 400 kr.

Hvorfor var det interessant for dig at arbejde med Jack & Jones?
”Det gav mig mulighed for at hjælpe et stort publikum til at komme nærmere vores italienske æstetik. Jeg skulle lave beklædningsgenstande tilpasset alles garderobe og vigtigst af alt til den konkurrencedygtige pris, som Jack & Jones’ store distribution kan levere.”

Hvad har du lært om danske mænd gennem dit samarbejde med Jack & Jones?
”Alt, hvad jeg ved om det danske folk, kommer fra det team, jeg arbejdede med i designprocessen på denne kollektion. Jeg fornemmede et højt niveau af organisation og rationalitet i deres arbejde, en måde at tænke og se på verden, som jeg ser som meget typisk skandinavisk. Den mødte min italienske sjæl, som nok er mere kreativ. Det skabte en synergi, der var nødvendig for dette modeeksperiment.”



Parka Daniele Alessandrini for Premium by Jack & Jones til 1.000 kr.

Hvordan kan det være, at italienske mænd er så begejstrede for at gå uden sokker?
”Jeg er ikke sikker på, at man kan sige, at alle italienere går uden sokker, for det ser ikke sådan ud, når man ser på gaden. Men italienere gør det helt sikkert mere, og det hænger nok sammen med deres søgen efter den perfekte dandystil.”

Hvad er det bedste råd, du har fået i modebranchen?
Vær tro mod dig selv, og folk vil sætte pris på dit arbejde. Det er bedre at være et lille firma, men et meget unikt et.”

Kollektionen forhandles i udvalgte Jack & Jones-butikker og på jackandjones.dk



Alexander Wang x H&M

Det svenske modehus H&M har efterhånden et fornemt CV, når det kommer til samarbejder. Tidligere har de slået pjalterne sammen med blandt andre Comme des Garçons, Lanvin, Maison Martin Margiela og senest med den franske designer Isabel Marant. Denne gang er det den unge amerikanske designer Alexander Wang, der ud over at designe under eget navn også er kreativ direktør hos det franske modehus Balenciaga.



Taske Alexander Wang x H&M til 800 kr.
Jakke Alexander Wang x H&M til 800 kr.

For første gang er kollektionen ikke baseret på en nyfortolkning af designerens klassikere, men på helt nye design. Samarbejdet har resulteret i 23 stykker tøj til mænd og 38 til kvinder plus tilbehør, alle med et sporty udtryk og et humoristisk twist i Wangs ånd. På Euroman er vi især begejstrede for en gråmeleret sweatshirt med Wang-logo (se side 83), sporty sømløse T-shirts, en baseballtrøje med læderdetaljer og et par neopren-sneakers.



Sko Alexander Wang x H&M til 1.000 kr.

Kollektionen lanceres i udvalgte H&M-butikker og på hm.com 6. november.




Barbour x Adidas

Klassisk engelsk heritage møder tysk sportsgigant i et samarbejde mellem det 120 år gamle ikoniske livsstilsmærke Barbour og Adidas Originals. Engelske Barbour, der især er kendt for deres klassiske oilskinsjakker, har sammen med sportsmastodonten skabt en funktionel og sporty jakke- og skokollektion i et begrænset omfang.

Kollektionen kombinerer Barbours land- og jagt-dna med Adidas Originals’ sportsarv og er delt op i tre temaer, Country, Spectator og Military. Hvert tema indeholder en jakke og dertilhørende sko med referencer til ikoniske styles fra begge huse.



Sneakers Barbour x Adidas til 1.800 kr.
Jakke Barbour x Adidas til 6.400 kr.

Kollektionen forhandles fra start november hos Le Fixi København og Støy Munkholm i Aarhus. Skoene  koster 1.000-6.000 kr. og  frakkerne 2.600-6.400 kr.


Disney x Wood Wood

Der er en fin linje mellem vellykkede brugbare kollektioner og risikoen for at ligne en tegneseriefanboy, når modehuse samarbejder med tegneseriehuse. Af førstnævnte kan fremhæves Vans x Simpsons, Supreme x Skipperskræk, A Bathing Ape x Radiserne og danske Soulland x Barbar. Nu melder et andet dansk modehus sig på banen, nemlig Wood Wood, der har designet en kollektion i samarbejde med Disney med den 86 år gamle Mickey Mouse som omdrejningspunkt – dog i en lettere forstrakt udgave. Vi har taget en kort snak med designeren Karl Oskar Olsen omkring samarbejdet.



Trøje Disney x Wood Wood til 2.500 kr.
T-shirt Disney x Wood Wood til 400 kr.

Hvordan opstod ideen til samarbejdet med Disney? 
”Vi blev kontaktet af Disney, der var interesserede i at lave et projekt sammen med os. Ved at lave noget med os synes jeg, at de viser mod, da jeg ikke normalt ville associere os med Disney. Det går i øvrigt begge veje.”



Skjorte Disney x Wood Wood til 1.300 kr.
Kasket Disney x Wood Wood til 400 kr.

Hvorfor skal vi have Mickey Mouse på trøjen? 
”Mickey er verdens mest ikoniske tegneseriefigur, og han overlever sig selv gang på gang. Vi havde egentlig fri adgang til Disneys enorme billedbank, men vi valgte Mickey, da han fungerer bedst på tøj. Netop fordi alle har et forhold til ham i en eller anden forstand, synes vi, det ville være en god idé at spørge Disney om lov til at lave lidt om på ham for at skabe dynamik i samarbejdet og præge det med Wood Woods dna. Vi har hevet lidt i ham, så hans figur er totalt ændret, men stadig meget genkendelig.”



T-shirt Disney x Wood Wood til 500 kr.
Trøje Disney x Wood Wood til 1.500 kr.

Hvad betyder samarbejderne for jeres brand? 
”De har betydet meget for os igennem årene, og vi laver i gennemsnit 2-3 store samarbejder årligt. Det kan nogle gange være svært at finde tiden, og vi er også blevet bedre til at sige nej. Omvendt forpligter det også, da mange kunder nærmest forventer, vi kommer med mere og hver gang med nye store brands.”

LÆS OGSÅ: 7 forældet moderegler du sagtens kan droppe

LÆS OGSÅ: Skandinaviske adventsgaver

LÆS OGSÅ: 20 år i stormens øje