PRØV EUROMAN fra 23 kr. om måneden

Trendens anatomi: “De køber ind i de smarte butikker, men er ikke originale”

Foto: Getty Images ASAP Rocky på vej til Calvin Kleins modeshow til New York Fashion Week i 2017. Han var en af de første stjerner, der dyrkede 'gorpcore'-stilen.

Trendens anatomi: “De køber ind i de smarte butikker, men er ikke originale”

Trends kommer og går, men hvor starter de, og hvem lægger dem i graven? Vi giver dig svaret her.

Modetrends er en lunefuld størrelse. I de tidlige 10’ere hærgede hipsterbølgen med skovmandsskjorter og tophuer, efter vi alle havde været plastret til med logoprint for en stund. Der gik dog ikke længe, før streetwear-bølgen fik et godt tag i folks klædeskabe og tegnebog, hvilket medførte et boom i antallet af dyre hoodies og sneakers på gaden.

I dag er det dog hverken hættetrøjer eller tophuer, der er dominerende i gadebilledet. Trenden ’gorpcore’, der har fokus på praktisk beklædning som fleece, skaljakker og tekniske sneakers som den hyperpopulære Salomon XT-6, har længe floreret i de højere modekredse, men har over det seneste år også bidt sig fast i den bredere befolkning, hvor flere og flere butikker er begyndt at købe tøj ind, der normalt har været forbeholdt vandrerens garderobe.

Bliv medlem, og få fuld adgang til
hele EUROMAN.dk fra 23 kr. om måneden
Prøv 14 dage gratis uden binding
Kom igang her Allerede medlem? Log ind her Euroman Premium
Opret dig gratis her