Vi lever i SUV’ernes tid. Ikke kun ude i det store Europa, hvor SUV-klassen i 2015 for første gang blev den bedst sælgende bil-klasse, som tal fra bilanalysevirksomheden JATO viser, men også herhjemme, hvor antallet af SUV-ejere steg med 38 % fra 2014 til 2015.

Men bil-typens popularitet giver også god mening. Der er status i at køre en SUV, men ulig de smarte åbne sportsvogne, så opfylder SUV’en de behov, som det moderne og virkelige liv i dag stiller. Her har vi på én gang at gøre med en familiebil, der hæver standarden på den traditionelle stationcar – både når det gælder design, rummelighed og teknologi. Det er en crossover-bil, hvilket vil sige, at den fungerer i byen, ligesom den sørger for komfort på langdistanceturene. Og ja, ikke fordi du sikkert skal ud og off-roade lige i den nærmeste fremtid, men det kan den altså også.  

Derfor giver det kun mening, at ethvert internationalt bil-brand med respekt for sig selv i dag har en SUV som del af deres bil-portefølje. Og det er jo altid rart med valgmuligheder, men ulempen er blot, at vi med inflationen af SUV’ere samtidig ser store svingninger i kvaliteten. Meget hurtigt kan du smide rigtig mange penge efter rigtig meget skuffelse.

Eminent i køreglæde, teknologi og design

En af de bil-brands, der dog ikke skuffer, er japanske Toyota. De lancerer nu en SUV, der har tænkt kørekomfort, teknologi og design ind på én gang. C-HR kalder de den, og en egentlig konkurrent synes faktisk ikke på nuværende tidspunkt oplagt. En bedrift i sig selv, når man tænker på, at der ifølge tal fra Danmarks Statistik blev indregistreret 16.400 nye SUV-personbiler i Danmark bare i januar.

C-HR står for Coupé High-Rider, og det er præcis, hvad bilen er. Med sit kraftige frontparti, stejle forrude og skrånende taglinje, der ender i en markant bagende, er det en bil, der rejser sig op i trafiklandskabet. Glem alt om japansk ydmyghed. C-HR’en tror på sig selv, og den er ikke bange for at vise det (eksteriørets skarpe vinkler er inspireret af diamanter!).

Partytricket er dog den sofistikerede hybridmotor, der er skabt til livet i byen. Her er automatgear, så man kan koncentrere sig om cyklister, fodgængere og medtrafikanter, mens man lydløst lister sig igennem de smalle brostensgader via el-motoren. Det er god stil overfor miljøet, mens det alt andet lige også sparer på brændstofspengepungen. Vil man dog gerne rykke lidt frem i overhalingsbanen, så kan benzinmotoren altid slås til.

Kendetegnende for de bedste SUV’er på markedet lige nu er, at teknologien spiller. Og det gør den altså i C-HR’eren. Bilen kommer med fartpilot, mens den selv kan holde afstand til forankørende biler helt ned til 0 km/t. Og så - som ekstra blær - har C-HR’en indbygget specialdesignede JBL-højtalere, der automatisk kobler telefonen til via Bluetooth. Jeps, det er en bil, der tror på sig selv.

100 nummererede First Editions til 100 udvalgte
Spørgsmålet er så, om den tror nok på sig selv til, at du må købe den. I hvert fald når det gælder de 100 nummererede First Edition, der lander her i landet. Først og fremmest er de kun til salg online, og her kræver det en særlig kode bare for at komme i betragtning som køber. 

Koden skal bruges på www.c-hr.dk. Det siger noget om Toyotas egen tro på C-HR, at det kun er udvalgte personer med en kode, som vil få lov at erhverve sig én af de 100 nummererede First Edition C-HR’er.

Find en kode, gå ind på hjemmesiden, og hold dig opdateret her på Euroman – måske er du en af de udvalgte.

Se mere her.