Har den længeventede Fisker Ocean været ventetiden værd? scroll-down

Har den længeventede Fisker Ocean været ventetiden værd?

Danske Henrik Fiskers elbil er nu endelig klar til at indtage verden. Den fuldt elektriske SUV er bygget ud fra en gennemført bæredygtighedstankegang og har blandt andet solceller på taget. Men hvordan er den så? Vi har prøvekørt fisker ocean extreme i Østrig.

Af Jens Dralle og Anders Hjort
Foto: PR
Motor Euroman

Fire hjul, et rat og en motor – lighederne mellem Fisker Ocean, Toyota Supra, BMW Z4 og BMW 5-serien kan tælles på én hånd, men der er faktisk endnu en lighed: De er alle bygget det samme sted, nemlig af specialisterne hos Magna Steyr i Østrig.

De bygger også Jaguar I-Pace og Mercedes G-klasse, men i andre produktionshaller. Lige ved siden af det mere end 800.000 kvadratmeter store område i Graz er der en lille testbane, og netop her venter en Ocean Extreme-prototype på os.

Temperaturerne forhindrer os i at starte bilen op i ’California-mode’, hvor alle bilens vinduer, undtagen forruden selvfølgelig, rulles ned samtidig. Derfor vælger vi ’Sprint’, og det går stærkt.

Den 2,1 ton tunge SUV drives nemlig frem af to elmotorer, der tilsammen genererer 550 hestekræfter.

Teknologien i Ocean er på alle områder udviklet i tæt samarbejde med bilbyggerne hos Magna Steyr, som også har bidraget med produktionsekspertise.

Se, hvad vi ellers skriver om: Biler og Elbil