"Du finder ikke en nemmere vej til nærvær end i en åben bil"

Jeg har en bekendt, der mener, at rigtige mænd ikke bør køre cabriolet. Hvordan ideen er opstået forstår jeg ikke, og jeg kunne ikke være mere uenig. Altså hvorfor skulle man give afkald på noget af det gode livet har at tilbyde, alene fordi man er en mand?

I en tid, hvor vi jager tilstedevær, finder du ikke en nemmere vej til nærvær end en åben bil. Også nu hvor efteråret bider fra sig – så på med sædevarmen, ned med kluden og ind med køreglæden. 

LÆS OGSÅ: Sådan køber du en brugt bil

Derfor har jeg kørt vinteren i møde en lille buffet af åbne biler. Fra den helt billige, knapt åbne Aygo X-Wave med sardindåsetag til BMW 228i Cabriolet og Porsche Boxster Spyder. Alt sammen i håb om at suge lidt ekstra køreglæde ud af sommeren og måske også se, om det der tilstedevær stadig er noget for mig efter at have tilbragt nogle år med at forsvinde længere og længere ind i min iPhone.

Toyota Aygo X-Wave

Jo, jeg kan lide det. Selv Aygo overgår faktisk Wordfeud og Twitter . Det var stadig lunt og jeg sad i en Toyota Aygo og var glad. Primært fordi man kunne åbne taget, og lade solen skinne ind. Trods iscenesættelse som cabriolet er Aygo X-Wave ret beset bare en Aygo med et stort elektrisk soltag i vinyl, men den giver dig stadig den der følelse af at livet vælter ind i bilen, og du sidder der og bliver en del af det hele. Så glemmer man næsten at man sidder i en af markedets billigste biler med en ivrigt vibrerende og støjende en-liter-motor, drevet ulideligt langsomt frem at tre cylindre.



Toyota har været gode til at pakke bilen ind i et markant design og udstyr som bakkamera, navigation og andre herligheder, der kan hjælpe med at fortrænge indtrykket af en mildt bedaget mekanisk konstruktion. Til 115.000 er det en ærlig sag, hvor foldetaget virkelig gør en forskel målt i herlighedsværdi. Derfor får den fire små ud af seks stjerner, og så hopper vi over i BMW 228i cabriolet.

LÆS OGSÅ: Lånebilen er det nye kollektiv

Motor: 1.0 liter
Hestekræfter: 69
Moment: 95 Nm. v. 4.300 omdr.
Tophastighed: 160 km/t 
Acceleration: 0-100 km/t på 14,3 sek.
Benzinøkonomi: 26,3 km/l (EU-norm).
Co2-udledning: 88 g/km.
Pris: fra 115.000 

Karakter: 4/6

BMW 228i

Se det er en rigtig cabriolet. Faktisk endnu mere cabriolet en storesøsteren 4-serien med stålfoldetag. 2-serien har en god gammeldags kaleche, og det kan jeg lide. Dels er det mere æstetisk og dels sparer det både plads og vægt. 2-serien er en lille cabriolet og sikkert indbegrebet af, hvad min ven mener, at en mand bør holde sig fra, men sjældent har jeg kørt en mere komplet cabriolet. 228i-navnet dækker over en firecylindret to-liters benzinmotor. Den lyder ikke af meget (desværre), men den føles som om den kan alt.

Den cruiser smidigt gemmen byen. Den får smilet frem på landevejen og den blæser lystigt op til fartgrænsen (og sikkert længere, host host) på motorvejen. 0-100 km/t. er overstået på seks sekunder, og mellemaccelerationer klarer den enten helt ubesværet takket være sit moment (350 Nm. v. 1.250 omdrejninger) eller også i op mod 7.000 omdrejninger, hvis du vælger at køre den helt ud i gearene. Det er med andre ord en meget anvendelig cabriolet, som samtidig byder på to – genren taget i betragtning – anstændige bagsæder og et tilsvarende bagagerum.

LÆS OGSÅ: ”Jeg hidsede mig op engang og råbte, at en cyklist var en fucking so, og så sad mine børn omme bagved. Hmm. Det var nok ikke så smart.”

Med kluden nede og vindskærmen monteret bag forsædernes nakkestøtter er det samtidig en af de mest vindstille cabrioleter jeg har kørt. Selv på motorvej, kan du køre åbent uden turbulens i kabinen. 

Motor: 2.0 liter turbo 
Hestekræfter: 245
Moment: 350 Nm. v. 1.250 omdr.
Tophastighed: 250 km/t 
Acceleration: 0-100 km/t på 6,1 sek.
Benzinøkonomi: 14,7 km/l (EU-norm).
Co2-udledning: 159 g/km.Pris: fra 622.300 

Karakter: 6/6

Porsche Boxster Spyder

Så mangler vi bare sæsonens vildeste åbne bil, Porsche Boxster Spyder. Altså hvis en mand ikke kan køre den, hvem kan så. Engang var Boxster åbentlyst  lillesøster til 911, og den oprindelige Boxster havde beskedne 204 hk., men nu har tyskerne presset en 3,8 liter boxermotor fra netop 911 ned i Boxsteren, så lad os også bare lukke den diskussion eller i det mindste konstatere, at det er en ret velvoksen og selvstændig lillesøster.

Jeg havde den desværre ikke så længe, da jeg også lige skulle nå at køre en Cayman GT4 (#pralealarm), men hver gang jeg kører Boxster bliver jeg glad. Den er indbegrebet af en køreglad roadster. Masser af kræfter, masser af lyd og masser af sanselighed. Ideen med Spyder-varianten er at komme endnu tættere på modellens historiske ophav, Porsche 550 Spyder. Der skruet op for kræfterne og ned for vægten. Blandt andet ved at montere en helt primitiv, men også besværlig kaleche, der nærmest blot er at betragte som et dækken.

Endelig er designet ændret en smule, hvilket tydeligst ses på den muskuløse ryg, der har fået to ekstra store skulderblade. Det skiller Spyderen hårfint ud og alligevel foranlediges jeg til blot at se modellen som endnu en af de utrolig mange produktvarianter, Porsche spytter ud. Altså sammenligner du med Boxster GTS sparer du 60 kilo ved at skifte fra en herligt isolerende elkaleche til markedets mest besværlige system. Så får du også 45 heste ekstra og tilsammen kan det godt mærkes, men alligevel foretrækker jeg altså Boxsteren, som den er. Boxster Spyder er lækker, men ikke mere lækker end Boxster GTS.

Motor: 3.8 liter 
Hestekræfter: 375
Moment: 420 Nm. v. 4.750 omdr.
Tophastighed: 290 km/t 
Acceleration: 0-100 km/t på 4,5 sek.
Benzinøkonomi: 10,1 km/l (EU-norm).
Co2-udledning: 230 g/km.
Pris: fra 1.671.621 

Karakter: 5/6

LÆS OGSÅ: Fodboldstjernernes vildeste bilindkøb

LÆS OGSÅ: "Det føles, som om motorcyklen knækker under mig. Jeg når at tænke: ”Satans. Det her går galt.”

LÆS OGSÅ: Gentlemanbilisten: Sådan kører du sikkert og sexet