Velkommen til det nye Euroman Premium – mere originalitet til dig

Auto-cv
Foto: PR og privat

Se Rasmus Stabells biler gennem karrieren

Man kan sige meget om en mand ud fra hans bil-valg. Så her er Rasmus Stabells Auto-CV.

2005-2009: 1984 Mercedes 230CE, lysegrå med beige stofinteriør.

Klub-dj på bl.a. Nasa samt sangskriver og producer for bl.a. Burhan G, L.O.C., Szhirley og Ataf Khawaja.

Min allerførste bil var en Mercedes 230CE fra 1984, en W123 i lysegrå med beige stofinteriør. Jeg boede i København og var dj og producer. Jeg behøvede ikke en bil, men jeg er vild med biler og har altid ønsket mig en gammel Mercedes. Ikke mindst den her coupé, som er så smuk. Jeg brugte bilen hele året, og den var meget pålidelig. Der kom rust og bøvl, men den svigtede aldrig. Da vi senere fik hul igennem med Medina og penge på bogen købte jeg desuden en nyere Mercedes C350 med AMG-pakke.

2009-2011: 1970 Toyota Crown, sort med rødt vinyl-indtræk.

Stifter af pladeselskabet Labelmade, sangskriver og producer for bl.a. Medina og Rasmus Seebach. Vandt ”årets sangskriver” og ”årets producer” ved Danish Music Awards 2010.

Jeg er så glad for biler, at jeg udover dagligdagsbilen købte en masse ældre biler i de her år. Den første var en superflot Toyota Crown. Ikke ret kendt i Danmark, men naboen i mit barndomshjem havde en, og jeg syntes simpelthen, den var så flot. Derfor har jeg altid holdt øje med dem, og pludselig var der en til salg. Det var en lidt ældre version, men den stod som ny og kostede ingenting, så den købte jeg bare.

2009-: 1972 VW Boble, sort med rød vinyl.

Samme år købte jeg en Boble. Igen i sort med rød vinyl og en bil, der bare dukkede op og ikke kostede ret meget. Jeg er vild med den der California-stil, hvor man holder bilen næsten original og så alligevel modificerer lidt. Jeg har sænket den lidt, givet den nyt trærat og nye hjul. Året efter købte jeg en grøn Mercedes SLC fra 1970. Og i 2011 købte jeg det, man kalder en 8’er sammen med en ven. Det er en gammel sedan, og den var sindssygt flot, men både den og den grønne solgte vi igen, fordi vi ikke rigtigt fik kørt dem. Desværre solgte jeg også Toyota’en, og det fortryder jeg. Men nogle gange må man rydde op.

2012-: 1967 Porsche 912, sort med sort læder.

Medejer af Labelmade, der udgiver Medina og Outlandish m.fl.

Jeg lavede en god handel: Jeg købte en Porsche 912 fra 1967. Sort med sort læder og Nardi-rat i træ. Utroligt flot. Den kostede 125.000 kroner og blev betragtet som sådan en discount-911’er, men siden er det stukket af med dem, og i dag er den både dyr og værdsat. Jeg har derfor fået renoveret motoren fuldstændig, så nu kører den som en go-kart.

2012-: 19XX Porsche 356 Speedster (replica), sort med sort læder, Nardi-rat i træ.

Kort efter købte jeg en 356’er. Jeg havde set et billede, hvor 911’eren og 356’eren stod ved siden af hinanden. Det så sindssygt sejt ud, så jeg tænkte, at jeg ville virkeliggøre fotoet med min 912’er. Som folkevognen er det en pålidelig klassiker, og så er det den sjoveste klassiker, jeg har kørt. Den kræver selvfølgelig, at vejret er til det, men når man kører i den, er der smil hele vejen rundt. Børn, gangstere, alle smiler. Samtidig er den simpelthen så intens. Ikke hurtig, men kontant som en gammel VW og bare sjovere.

2012-2015: Porsche 911 (996) Carrera 4S, sort med sort interiør.

Udgiver bl.a. Medina, Outlandish og Svenstrup & Vendelboe på Labelmade.

Jeg havde en ven, der lever af at finde specielle biler. Han har hjulpet mig med at finde mange af mine biler, og jeg har ejet mange af dem sammen med ham. Jeg havde aldrig troet, jeg skulle få råd til at eje en nyere Porsche, men så fandt han den her til mig i Frankrig, og med lidt leasing indover kunne det gå an. Vi hentede den sammen, og turen hjem var nærmest det hele værd. Det er virkeligt en fed bil. Også selv om man bruger den hele året. Der er selvfølgelig ikke meget plads i den, men hvis man åbner soltaget, kan man tage den i byggemarkedet. Eneste indvending er det manuelle gear, som altså ikke er skabt til kø-kørsel over Langebro. Er du gal, man bliver træt i benene.

2014-2016: 1983 Land Rover Serie III, grøn med hvid hardtop.

Udgiver bl.a. Medina, Ericka Jane, Xander og Nonsens på Labelmade.

I samme periode købte jeg en gammel Land Rover. Jeg tænkte, at den kunne være sjov at have i mit sommerhus. Det var den kun i teorien, for i praksis er det noget rod at have en gammel bil stående i et hus, man kun bruger om sommeren. Der var langt til mekanikeren, når der var problemer, og det er der tit med gamle biler, der bare står stille.

2015-: 2009 Porsche 911 (997) Carrera 4S PDK, sort/mørkebrun.

Udgiver bl.a. Medina, Ericka Jane, Xander og Nonsens på Labelmade.

Den bedste bil, jeg nogensinde har haft. Uden tvivl. Jeg købte den af min bilven, som selv havde kørt den i nogle år. Den har været påkørt af en russer i en Ferrari på en racerbane, og den var involveret i en motorvejsulykke. Den har været totalt opbygget to gange, men det er lavet til perfektion, og den kører snorlige. Jeg har været Europa rundt i den, på Sicilien og rundt i Sydeuropa. Det er en fornøjelse, og samtidig kan du trykke på en knap og tage den ud på en racerbane og køre ræs. Når du er færdig, trykker du på knappen igen og kører hjem, næsten som var det en almindelig bil. Det er perfekt.

Rasmus Stabell er født i 1978 og opvokset på Frederiksberg. Han begyndte sin karriere som dj på diverse klubber og vendte også plader til kronprins Frederiks 40-års fødselsdag. Sammen med Jeppe Federspiel startede han producerteamet Providers, som har skrevet sange og produceret musik for Medina, Rasmus Seebach, Burhan G, Christopher, m.fl. Sammen med Thomas Børresen driver han desuden pladeselskabet Labelmade.    

Se, hvad vi ellers skriver om: Biler, Musik og Mercedes