End ikke er sæsonen i de fleste europæiske ligaer afsluttet, før klubberne er klar til at præsentere trøjerne til den kommende sæson. Og er man inkarneret fan, skal man selvfølgelig have endnu en trøje til samlingen.

Går du rundt og holder med Chelsea, bliver det imidlertid sidste gang foreløbeligt, at du denne sæson kan trække en Chelsea adidas-trøje over hovedet. 

Onsdag annoncerede Chelsea, at adidas efter den kommende sæson ikke længere er klubbens trøjesponsor. Dette til trods for at partnerskabet, der startede i 2006, i 2013 blev forlænget i en 10-årig periode for et rekordstort beløb på 30 millioner pund årligt. Kontrakten er dog senere blevet overgået af både Manchester United og Real Madrid. 

Ud fra de officielle udtalelser er det ikke helt til at tyde, hvorfor de to partner - tilsyneladende gensidigt - har valgt at stoppe samarbejdet flere år før tid. Men det fremgår i en meddelse fra adidas, at Chelsea skal betale den tyske sportsvirksomhed en kompensation for bruddet, der 'allerede i år vil påvirke koncernens resultat positivt'.

Det indikerer, at det formentlig er London-klubben, der har været mest på at bryde samarbejdet.

Vi ved endnu ikke sikkert noget om, hvem der fremover skal være Chelseas tøjsponsor. Men det ligger fast, at adidas stadigvæk leverer spilletrøjerne til 16/17-sæsonen. Til gengæld siger rygterne, at Nike kan stå klar i kulissen

Vi tager her et kig på nogle af de klubber, der allerede har offentliggjort spilledragten for næste sæson.

Vi lægger ud med Chelseas sidste adidas-trøje i denne omgang, hvor der er givet en dominerende plads til Chelsea våbenskjold, den velkendte løve-figur.

Everton har i deres nye trøje, der er designet af Umbro, en hyldest til hjemmebanen Goodison i nakken med koordinater til stadionet.

Når man er mester, må man gerne pynte sig med guld. De har Puma gjort på Leicesters nye trøjer, som skal bruges i titelforsvaret af Premier Leauge og i Champions League. 
 

Sunderland  har også kastet sig ud i guld-striberne - måske ikke helt så legitimt som Leicester. Men de kan dog fejre, at de blev oppe i den bedste række.

I næste uge kan Liverpool vinde Europa League. Til næste sæson har New Balance leget lidt med designet til Liverpools nye trøje. Blandt andet har trøjen fået en knap, der kan lukke kraven. Trøjen hylder samtidig ofrene ved de tragiske begivenheder i Hillsborough med et gult 96-emblem. 

Manchester United har afsløret deres udebanetrøje for den kommende sæson. Trøjen hylder historien og Englands første europæiske Cup-trofæ, da United vandt turneringen i 1968 med den blå trøje og de røde komplimentærfarver.

Stoke har skiftet tøjsponsor, så det bliver første gang, at italienske Macron skal designe 'The Potters'-trøje, der tager udgangspunkt i tidligere historiske trøjer. 

Celtic har præsenteret den nyeste version af den berømte grønne og hvide spillertrøje. Trøjen er lavet af New Balance, og den har indgravere teksten 'A club like no other' som en feature. 

Tyske Schalke 04 hylder minimalismen med deres nye hjemmetrøje. Ligesom mange andre klubber, har Schalke og deres tøjsponsor adidas fundet plads til tekst i kraven, hvor der er skrevet '"Wir leben dich'.

Det er lidt med forbehold, vi viser denne trøje. Men ifølge rygtene skulle dette være buddet på den kommende FC Barcelona-trøje ifølge Footy Headlines.

De tyske meste Bayern München  holder et stilrent, klassisk look. Trøjen har dog fået tilføjet en polokrave med dertilhørende lukke-knap. I nakken er der skrevet Bayerns motto 'Mia san mia', der er bayersk og betyder;  'Vi er, hvem vi er'

 

LÆS OGSÅ: De 9 grimmeste frisurer i fodbold

LÆS OGSÅ: Gør som Frømandskorpset: Træn kroppen ved at slå med en forhammer

LÆS OGSÅ: Euroman laver nyt Tour de France-magasin