I 2013 skabte Volvo et system, der kan registrere elge ved de svenske landeveje for at undgå mange af de 6000 biluheld, der hvert år i Sverige er forbundet med det tonstunge dyr. To år efter lovede Volvo så, at deres biler fra 2020 vil være så sikre, at ikke et eneste uheld vil føre til en passagers død. Og nu offentliggør de planerne om at tage kampen op mod Tesla.

Det svenske bilmærke har altså ikke været bange for at sætte barren højt, når det gælder ny teknologi for at skabe de sikreste og bedste biler. Men Volvos nye bilserie er ikke kun forbeholdt uheldsforskrækkede familiemennesker men tiltaler også de fartgale tech-nørder.

Bilen hedder Polestar 1 og skal være cremen indenfor elektriske biler med målet om at tilrane sig markedsandele fra Teslaen. Elon Musks skabte sin elbil i en tid, hvor alle konkurrenter tøffede af sted i små villakvarterer, og han har været det mest synlige bevis på, at elbiler også kan være muskelmaskiner og ikke kun forstadsfamiliernes triste alternativ.

Den nye Polestar 1 kommer med 600 hestekræfter, der langt fra er kutymen selv hos de benzinslugende konkurrenter. Men elbilernes svar på den tunge Ford Mustang er ikke sådan lige at komme til. Til det netop afsluttede Beijing Motor Show i Kina fortalte Volvo, at prisen vil ligge på 1.1 millioner kroner, men at der vil blive lavet en slags abonnementsordning, som dog ikke ligger helt fast endnu.

”Ordningen er designet for at tage de traditionelle problemer med at erhverve sig en bil. Der vil være en månedlig ydelse som også inkluderer forsikringer og vedligeholdelse,” fortalte CEO hos Polestar, Thomas Engenlath sidste måned.

Men der kommer til at gå lidt tid, før du kan sætte sig ind i dit nyerhvervede legetøj for første gang. Produktionen vil starte i 2019 med de første leveringer i midten af året. Omkring 500 kunder har allerede lagt en ordre og betalt små 18.000 kroner i depositum.

LÆS OGSÅ: Graus anmeldelse af det koreanske GT-missil, Kia Stinger

LÆS OGSÅ: Firehjulstrækkeren Range Rover Velar kåret til verdens smukkeste bil

LÆS OGSÅ: Graus anmeldelse af BMW X3 og X2: ”X2 er den mest køreglade af alle små SUV’er, men X3 vinder på pladsen”