Eventyret om Prins Nikolai: Skal han være Diors nye ansigt?

I weekenden gik han show for det berømte modehus, der samtidig lod ham overtage sin Instagram-konto. Et og andet tyder på, at noget stort er i gære.

Prins Nikolais korte modelkarriere har foreløbig været på kongeligt niveau.

I vinter debuterede han i et show for Burberry i London. Og nu i weekenden var han den første model, der betrådte catwalken, da stjernedesigneren Kim Jones afviklede sin første præsentation som chefdesigner for Dior Homme under Paris’ modeuge.

Ifølge Jones var Prins Nikolai inviteret med som en hyldest til designerens afdøde danske mor, men også som en reference til stifteren Christian Dior, der i sin levetid blandt andet beklædte den britiske grevinde Princess Margaret.

Men ud over Jones’ personlige forhold til Danmark og det positive skær, som en royal kan kaste over en celeber begivenhed som et modeuge-show, skyldes valget selvfølgelig også den danske prins’ udseende.

Som Euromans moderedaktør, Frederik Lentz Andersen, siger:

”Der er ingen tvivl om, at han ser vanvittig godt ud. Dét sammenholdt med, at han er prins, det er jo det materiale, som eventyr er gjort af.”



Prins Nikolai åbnede Dior-showet og var ligeledes manden, der lukkede med dette mørke sæt og refleksbriller. Både at åbne og lukke et show er en understregelse af stjernestatus. Foto: Getty

Spørgsmålet er nu, hvor langt Nikolai kan nå med sin modelkarriere. Foreløbig skal han tilbringe to år på Hærens Sergentskole i Varde, og det er svært at sige, hvor meget hans overordnede vil give ham fri til at flyve rundt til modeuger. Men potentialet til noget stort er der i hvert fald.

Det er en kendt ting i modebranchen, at hvis man som model lukker eller åbner et show, som prinsen gjorde det i lørdags for Dior, så er det fordi man bliver taget i betragtning til at være mærkets kommende kampagnemodel, altså altdominerende ansigt udadtil i minimum en sæson.

Inden for modelmetieren er kampagnerne de mest prestigiøse og velbetalte job – og en karriereskabende ting, der kan danne afsæt for flere kampagner for andre modehuse.

At være i betragtning til det job er naturligvis ikke det samme som, at man får det, men det understreger, at Prins Nikolai er inde i varmen hos Dior, at man samme dag, som han gik showet, havde ladet ham overtage husets Instagram.

LÆS OGSÅ: Modedetalje fra Paris: Din habitjakke skal være dobbeltradet

LÆS OGSÅ: Se kollektionen: Dansk designer laver 70’er-inspireret samarbejde med velanset japansk mærke

LÆS OGSÅ: Euromans moderedaktør: ”Jeg er gammeldags, men det virker useriøst at dukke op i shorts på arbejdet”