Det er en snobbet indvending, der koster på karaktergivningen til den nye plug-in-hybrid fra Lexus scroll-down

Lexus gør comeback i Danmark med ny plug-in-hybrid

Efter at have været helt ude af Danmark er Lexus i al ubemærkethed i gang med et comeback. Nyeste våben i erobringstogtet hedder RX, og den skal være bedre end de øvrige modeller i programmet for at overbevise Christian Grau.

Af Christian Grau
Foto: PR
Motor Euroman

Det er ved at være et par år siden, at Lexus vendte tilbage til det danske marked. I første omgang med et modelprogram, der hovedsageligt bestod af biler med nogle år på bagen.

Mens elektrificeringen af bilbranchen buldrede derudaf, kom Lexus tilbage med en buket af benzindrevne biler og fuld-hybrider, der blot kunne lade op under kørslen og dermed ikke havde meget strøm at køre med. Uagtet hvor velkørende og luksuriøse modellerne var, sad man med en følelse af at køre i en lidt gammeldags bil.

Lexus har alle dage været rigtig dygtige til finish og komfort, men når det gælder elektrificering og digitaliserede brugerflader, var de bagud. Undtagelsen er den nyere Lexus NX, som sidste år fandt vej til omkring 100 danske købere, og nu får vi så en storesøster i form af plug-in-hybriden Lexus RX.

Bag det karismaforladte navn finder du i al ubemærkethed femte generation af mærkets mest populære bil. 3,5 millioner eksemplarer har japanerne solgt siden introduktionen i 1998.

300 af dem kører i Danmark, og dermed er hver fjerde Lexus herhjemme en RX. Hvis du stadig ingen billeder får i hovedet, når du hører navnet RX, så skal du forstille dig en SUV på størrelse med en BMW X5. Den er kort sagt stor og eksklusiv, hvilket en startpris på 865.500 kroner også bekræfter.

Se, hvad vi ellers skriver om: Biler og Anmeldelser