Du husker måske Brasiliens klassiske gule og grønne landsholdstrøje fra 1970, som siden er blevet relanceret ved flere slutrunder. Eller Peter Schmeichels aggressive råben og gestikuleren i de batikfarvede landsholdstrøjer fra 1990’erne. Fodboldtrøjer er et spejl af tiden og bringer, ligesom en sang, minder om en periode, en kamp eller et verdensmesterskab.

Adidas har netop offentliggjort en række udebanetrøjer til det kommende VM i Rusland, og det er tydeligt, at den nye kollektion forsøger, at lave en moderne udgave, af det vi allerede kender. Den tyske trøje er klart inspireret af deres grønne, ikoniske landsholdstrøje fra 1990, mens samtlige nye trøjer bærer et grafisk element, der leder tankerne hen mod 80’ernes og 90’ernes fodboldæstetik.

Adidas står for at beklæde nationerne Argentina, Tyskland, Belgien, Columbia, Japan, Mexico, Rusland, Spanien og Sverige, og det er tydeligt, at fodboldtrøjer er ikke længere kun en beklædningsgenstand for sportsudøverne og de mest inkarnerede fans.

VM i fodbold er et enormt udstillingsvindue, hvor sportstøjsgiganter som Adidas og Nike viser fremtidens mode og tendenserne indenfor sportsverdenen frem. Det kan man både se i den nye kollektion fra Adidas, men også da Nike offentliggjorde Nigerias hippe landsholdstrøje.

Noget nyt er dog, at Argentina anført af Lionel Messi for første gang skal spille i sort, mens Columbia med James Rodríguez i spidsen skal kæmpe sig ud af gruppespillet i en mørkeblå udebanetrøje med orange striber.

 LÆS OGSÅ: Klar til Danmark: Her er Frankrigs to nye VM-trøjer

LÆS OGSÅ: Drux og Flam fra ’Sat Af’: ”Vi møder spillerne i øjenhøjde, mens mange andre journalister forsøger at udstille dem"

LÆS OGSÅ: Bendtners tre trodsige trøjeskift: ”Sommetider må man prikke til systemet for at få det til at virke"